Rebecca
    jag går nu samhällsprogrammet, jag trivs verkligen inte, varken med klassen, skolan eller med allt plugg.
    jag vill gå restaurang- och livsmedelsprogrammet med konditoriinriktning istället.
    Är det för sent att byta nu eller måste jag hoppa av skolan för att sen söka om igen till nästa år ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Rebecca!

    Du har rätt att söka till åk1 till hösten 2016 - ett nytt program, t.ex Restaurang och livsmedelsprogrammet, inriktning Bageri och konditori och du behöver inte hoppa av skolan nu för att kunna söka till nästa år.

    Vi avråder starkt från att hoppa av skolan utan det man kan göra i så fall är att byta till någonting annat. Och i fall det inte finns någonting att byta till nu på en gång, då råder jag dig att kämpa med skolan under resten av året och försöka få så många och så bra betyg som du bara kan. De betygen tar du med dig vidare och kan ha stor nytta av i framtiden.

    Skulle du hoppa av skolan, förlorar du också rätten till Studiebidraget från CSN - fram tills du skulle påbörja dina studier nästa höst. Det handlar om ca 6 tusen kronor som din familj skullt "gå minus" på...

    Du ställer också frågan om det är för sent att byta program nu. Det är en fråga som rektor på RL programmet måste få lov att svara på. Enligt min mening så är det - tyvärr - för sent, men du får absolut fråga programrektor på RL och vi håller tummarna!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA