Elev

    Hej, jag är en elev som gått första året på teknik. Vi fick efter första terminen välja våra individuella val. Jag valde digitalt skapande 2 omg eng 7 men inser nu att jag vill läsa matte 5 istället för digitalt skapande på grund av meriten. Då jag inte börjat år 2 än och därmed inte börjat med kursen jag vill byta ut, tror ni att jag om jag kontaktar min skola fortfarande kan byta och i så fall vem jag ska börja med att kontakta. Jag har hört att personal på skolor börjar ca 1 vecka innan skolstart. Är det då jag ska kontakta min skola?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Elias,
    majla (skicka epost) till SYV på din skola där du framför ditt önskemål om att byta en kurs inom Individuellt val. Du kan skicka epost nu, på en gång, så läser SYV-en ditt mail när hen är tillbaka från sin semester och du får svar från SYV-en på din skola om du kan byta. Jag hoppas du ska kunna byta men kan inte lova det, tyvärr. Varför skulle det kanske (i värsta fall) inte gå att byta? Jo, det kan finnas för få eller för många elever som valde en viss kurs. Är det för få elever, så kan inte en undervisningsgrupp starta. Är det för många, så får inte alla plats i undervisningsgruppen men det kan vara för få elever för att starta 2 grupper. Det kan också hända att lärarkapacitet inte räcker. Det är ont om behöriga lärare i Sverige, tyvärr. Skulle det bli så att läraren som skulle undervisa för förhinder, t.ex blir långvarigt sjuk, så är det inte säkert att en annan lärare, som kan undervisa i samma kurs, kan hittas... Så, det finns flera olika orsaker till varför en viss kurs inte kan starta på en gymnasieskola, även om det på förhand var bestämt att eleverna får välja den kursen. Och om kursen startar så är det inte alltid som alla elever som önskar den kursen, som kan få läsa den.
    Men kontakta SYV-en (studie- och yrkesvägledare) på din skola, så hoppas jag du får ett positivt svar om att du ska få byta kurs.
    Vi håller tummarna!
    Mikael