Edvard

    Hej! Jag ska snart sluta nian och har valt teknikprogrammet med inriktning teknikvetenskap. Är det för sent att byta till informations- och medieteknik eller är det något man gör i slutet av ettan/ början av tvåan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Edvard,
    inriktning på teknikprogrammet brukar läsas från år2. Om den gymnasieskola som du kommer in på erbjuder båda inriktningar, borde du kunna välja inriktning inför år2.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrar mer om de kommer fråga om vilken inriktning jag vill gå eller om det kommer bestämmas automatiskt eftersom jag redan har föredragit teknikvetenskap på mitt ansökningspapper? Tack!
    • Milla : Det kan vara olika på olika gymnasieskolor, men du kan alltid boka tid med skolans SYV och särskilt påpeka om att du har ändrat dig och vill gå en annan inriktning (inte den som du valde när du sökte till gymnasiet), och jag hoppas i så fall att det löser sig på ett bra sätt för dig!