Tolin

    Hej! Jag studerar på Komvux och tar 400 poäng, vilket motsvarar 20 veckor. Kursen började den 22 augusti. Jag läser matte 3C, men trivs inte med läraren och upplever att kursen är för svår för mig. Läraren har uppmanat mig att skriva av mig tre gånger, trots att jag har tydligt gett uttryck för att jag inte vill göra det. Dessutom har jag krock på mitt schema, vilket nästan gör det omöjligt för mig att nå betyget E, även om jag försöker delta så mycket jag kan. 1- Min första fråga är, kan jag skriva av mig på matte 3C och skriva in mig på en annan kurs? 2- Påverkar det här beslutet CSN/ studiemedel om att avbryta en kurs och börja på en annan även om jag läser 20 veckor? 3- Får läraren skriva av mig även om jag kommer på lektioner och är nästan aktiv under lektioner? Jag måste hitta en lösning för att kunna läsa 400 poäng och inte få skulder från CSN. Tack på förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej;

    du ställer några frågor och jag ska försöka svara på dem.
    1- Din första fråga är om du kan jskriva av dig från matte 3c och skriva in dig på en annan kurs? - mitt svar: du kan alltid hoppa av en gymnasial kurs för att det är frivilligt att läsa på högre nivå än grundskola. Vad gäller "skriva in dig på en annan kurs" så måste du söka till en annan kurs och det brukar gå några veckor mellan att man ansöker tills man kan börja på en gymnasiekurs på komvux (detta om man blir antagen; "bara för att man söker" till en utbildning, betyder inte att man kommer per automatik bli antagen); prata gärna med SYV på komvux! - är mitt råd.
    2- Påverkar det här beslutet CSN/ studiemedel om att avbryta en kurs och börja på en annan även om jag läser 20 veckor? - om du hoppar av en 100p.kurs när du läser 400poäng på 20 veckor, kommer du från avhoppsdatum (avbrottsdatum) läsa fortsättningsvis på 75% av studietakt och har då rätt till endast 75% av studiemedelsbeloppet.
    3- Får läraren skriva av mig även om jag kommer på lektioner och är nästan aktiv under lektioner? - Min uppfattning är att läraren kan prata med dig om att du förmodligen kommer inte få godkänt betyg i kursen du läser men jag tror inte läraren kan på en gymnasiekurs på komvux "sparka ut dig" från kursen. Du har rätt att bedriva den utbildning du kom in på (i alla fall i det fallet du beskriver i din fråga).
    Mina tips är - prata med SYV på komvux om det du skriver i din fråga här nu, be om råd. Fråga om du kan i stället för matte 3c läsa matte 3b (det är en liten enklare kurs än matte 3c). Prata med matteläraren, fråga om du i slutet av kursen kan skriva slutprovet för matte 3b och få betyg i matte 3b. Förhoppningsvis kan du få godkänt betyg i matte 3b.
    Om du fortsätter läsa alla kurser, inklusive matte 3c (eller 3b) och får F i slutet av kursen, så har du bedrivit studierna i den omfattning som du fick studiemedel beviljat för och du har rätt att behålla pengarna du fick från CSN. Men nästa gång du söker studiemedel tittar CSN på studieresultat du uppnått under tiden du fick studiemedel för. Vid icke-tillfredställande studieresultat svarar CSN att du inte ska kunna få fortsatt studiemedel innan du skickar in bevis på att du fick godkända betyg i "den omfattningen som fattas"... för detaljerna är det bra att fråga CSN för att det är där beslutet fattas. Läs information påhttps://www.csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-poang-maste-jag-klara-for-att-fortsatta-fa-studiemedel/studieresultat.html"> csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-poang-maste-jag-klara-for-att-fortsatta-fa-studiemedel?
    Jag undrar: har du godkänt betyg i matematik 2a, 2b eller 2c? Varför sökte du läsa just matematik 3c och inte 3b eller en annan kurs, som inte är inom ämnet matematik?

    Studie- och yrkesvägledare