Tobias
    Hej

    Just nu är det 2 och en halv vecka kvar till jullovet och jag känner mig osäker. Jag går hotell och turism årkurs 1 men har varit osäker sedan början. Jag har två vänner på min skola som går Film och TV. Det verkar också vara en intressant linje men känner att tiden rinner ut och måste bestämma mig. Går det byta linje nu om det finns en ledig plats? Kommer det vara för mycket att ta igen eller finns det möjlighet att hoppa in? tacksam för svar!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Tobias,
    om det finns plats på en annan utbildning /ett annat gymnasieprogram/ är det upp till rektor på det programmet att bestämma om det är för sent att byta eller ej. Det är rektor som är ytterst ansvarig och vet om det finns resurser för att kunna hjälpa dig att läsa ikapp.
    Jag råder dig kontakta alla de utbildningar /program-inriktningar/ som du är intresserad av och även om du får JA på flera ställen, behöver inte det betyda att du byter, men då vet du att du kan i alla fall.

    Du har följande alternativ:
    - stanna på din utbildning och försöka genom valbara kurser /som kommer mest från åk2/ att anpassa din utbildning så att den blir bra för dig;
    - försöka byta nu så fort som möjligt; - om inte det går, kan du söka till nästa års antagning och gå om ett år;
    - sök till nästa års antagning /du förlorar inget på det/ och samtidigt fundera över möjlighet att byta efter åk1 - då kanske det är lättare att byta för att det, för det första, kan uppstå lediga platser & för det andra, kan du ta med dig dina betyg från din nuvarande utbildning in i Gymnasieexamen från ett annat program. För det krävs det rektors beslut som heter "Beslut om individuellt anpassat program".

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp!
    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte