nais
    Jag avser att redogöra för min nuvarande situation i sin helhet. Mitt intresse för byggnader och design, särskilt hur de konstrueras och planeras, har väglett mig till en framtidsvision om att starta mitt eget företag. För närvarande sparar jag för att investera i min personliga och professionella utveckling.

    Jag överväger studier vid Halmstad högskola, Jönköping eller Kalmar. Trots min initiala tanke om att bli byggingenjör, är jag osäker på om det är den optimala utbildningen för mig. Jag önskar därför insikt om möjliga yrkesvägar efter examen.

    Min plan är att förvärva erfarenhet genom anställning på ett företag efter utbildningen innan jag etablerar mitt eget. Jag har även noterat ett alternativ vid Jönköpings universitet - "Byggnadsutformning med arkitektur" - som verkar intressant för mig.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det vi vet om yrket Byggingenjör berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/byggnadsingenjör
    Vad gäller kursinnehåll i olika högskole-och universitetsprogram, titta på vilka kurser som ingår (ofta finns den information på utbildningen egen webbplats/hemsida men kontakta annars studievägledare på den institutionen där utbildningen ges.
    Vad gäler "starta eget" så ska man helst ha en hållbar affärsidé. Expertkunskaper kan man "köpa" in genom att anställa de som är experter eller anlita dem på konsult-basis.
    Allmänt gäller: kunskaperna skaffar man sig inte endast genom "den formella skolgången" utan även genom "eget intresse" (självstudier, kontakter, arbetslivserfarenhet). Om man skulle jämföra vilka kunskaper några personer har som gick exakt samma högre utbildning, så skulle det visa sig att de kan ha väldigt olika kunskaper (inom varje kurs kan man lära sig mer eller mindre, beroende på hur ambitiös och duktig man är).
    Tips! läsa på utbildningarnas egna webbplatser; kontakta studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges; se om du kan fråga studerande ambassadörer (många utbildningar har de så kallade "studerande ambassadörer").

    Studie- och yrkesvägledare