Milla SYV på FrågaSYV

    Nej, det tror jag tyvärr - inte!
    "Mediaprogrammet" - så är det Estetiska programmet, inriktning "estetik och media" eller Samhällsvetenskapsprogrammet, inriktning Medier, Info- och kommunikation... ngt. av dem två, tror jag du menar. Men, oavsett - så är båda de programmet som du ev. vill byta till skiljer sig mycket från det programmet du gick i år1.
    Eleverna på ES och SA läste rätt många kurser som inte du läste i år1 och då kommer inte rektorn ta in, eftersom du kan inte läsa fortsättningskurserna om du inte läste "underliggande" kurser + att rektorn får ej ta in om eleven kommer sakna möjlighet att uppfylla kraven för examensbevis från det programmet som eleven vill komma in på.
    Det är inte förbjudet för dig att fråga på skolorna (rektors beslut gäller) men jag tror till 99,99% att du får Nej som svar. Den där lilla-lilla chansen som kanske finns (den är rätt liten) är i fall alla de villkor uppfylls:
    - du är behörig till det programmet som du vill komma in på (alltså har minst 12 godkända betyg från grundskolan och betygen är i de "rätta ämnena")
    - skola du vill komma in på har lediga platser i år2
    och
    - rektorn är beredd att fatta beslut om Individuellt anpassat program
    - du är beredd att anstränga dig rätt mycket och läsa på mer än heltid
    - du har utmärkt närvaro från år 1 (rektor kommer garanterat se närvarorapport) + har rätt höga betyg från år 1 på ditt program.

    Om alla de villkor uppfylls så kanske det finns en liten-liten chans... så jag vill inte skriva att du bara ska "glömma det"; du kan givetvis försöka. Om du tas in i år 2 på ES eller SA blir det rätt tufft för dig, tror jag - då du ska behöva läsa ikapp rätt mycket.

    Du har mycket bättre förutsättningar om du försöker komma in i år1 på det nya programmet.
    Vänligen
    SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svar! Estet media är det program jag vill gå. Har full närvaro och har C i alla kurser som vi läste färdigt
    • Milla : Det med närvaro och kurser som du läste färdigt är jättebra, men det är inte elevens rättighet att byta utbildning på det sättet som du vill göra. chansen är liten. du får fråga på alla de skolorna som du vill byta till. du har större chans att börja i år1 än i år2. Men inte det - att börja i år1 kan idag för dig inte garanteras, för att du borde ha sökt i tid. Nu har du en ny chans nästa år söka i tid och konkurrera om plats i år1.
    • Vägledare :

      LBS i Trollhättan har, enligt vad jag vet - någon ledig plats både i år2 och i år1 på ES/media - så kontakta gärna den skolan. Rektorn vill till 100% se din studieplan, närvarorapport och även träffa dig. Maila till rektorn på den skolan - [email protected] och hälsa från oss på Fråga SYV! Lycka till!