Jonathan
    Hejsan, jag går fordons programmet i ettan just nu men jag känner att det inte är den linje jag vill gå, har alltid velat bli pilot och tänker följa den drömmen, nu undrar jag om det är komvux efter gymnasiet som gäller om jag kan byta linje?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan,
    för att i Sverige bli Pilot >, läser man på en yrkeshögskola. Inom kraven ingår godkända betyg i Matematik 2 och i Fysik 1a. Matematik 2 kan man oftast läsa på alla gymnasieprogram; men fysik kan man oftast endast läsa på teknik och på naturvetenskapsprogrammet, ej på andra program. Men du får givetvis fråga på din gymnasieskola om de kan erbjuda dig välja läsa fysik 1a (i så fall är det inom Individuellt val).
    ****
    Om du på FT - fordonsprogrammet, kan välja inriktning Transport, där du kan ta körkort, är det jättebra. Piloter behöver nästan alltid ha B-körkort, för personbil, också.

    Om du kan förklara varför du inte trivs på FT och vad du kan tänka dig att läsa i stället, blir det lättare att svara på din fråga.
    Kika också på andra yrken, ex. på yrke/dronarpilot

    • : I grunden var teknik min grundtanke då det erbjuder de ämnen som krävs samt att jag finner ett intresse i fysik och mattematik etc. Fordon grundar sig i fordonsintresse vilket jag saknar, jag trodde jag vill gå transport men jag vill uppleva ett resande yrke i annan version. Mvh Jonathan. Ps förlåt om det blev lite osammanhängande.
    • Anna : du kan söka till teknik eller vilket annat program som du vill - till hösten 2019, under Omvalet. Fortsätt dock läsa på din nuvarande utbildning och gör ditt bästa i varje kurs du läser, är mitt råd.
    • : Menar du att jag bör stanna på ft eller att bara försöka under tiden? För kommer ge hundra var jag än går.
    • Milla : Fram tills du är antagen på en annan utbildning eller fick jobb - så kan du endast välja mellan att gå den utbildning där du nu går eller hoppa av och bli en "hemmasittare", vilket är ju inget bra alternativ. Så, fram tills du får en ny plats att studera eller jobba på, så är råd vi ger att göra sitt bästa på sin nuvarande utbildning. Och, oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!
    Läs alla kommentarer