Hej Marlene!
    Om du inte hänger med i fysiken och matten, så finns det givetvis all anledning att försöka byta program.

    Precis som du själv skriver, har det gått nästan en termin av läsåret och det kan därför vara ganska svårt att byta utan att "förlora" ett år.

    Du vet väl att du har rätt att söka till åk1 till hösten 2016 och konkurrera med dina "gamla" grundskolebetyg om en plats på gymnasiet, dvs upprepa antagningsprocessen från förra året?

    Bortsett från det, så kan du nu på en gång fråga rektorer på olika skolor på de program dit du vill byta - om det finns ledig plats. Om Ledig plats finns, kan rektor fatta beslut att ta in dig.

    Dock för dig själv blir det också stressigt att försöka läsa ikapp alla de kurser som du inte var med från början. På SA läser de ju också på heltid dvs lika många kurser men en del kurser är andra kurser, och de där "andra kurserna" har du ju inte läst och där ligger du efter.

    Därför kanske det är bäst att hänga med så gott du kan under det här året och söka om till åk1 till hösten 2016.
    Om du ska byta nu, så kanske det bästa lösningen är att byta till ett yrkesprogram - och framförallt till Lärling http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling där du har chansen att läsa ikapp.
    Samtidigt söker du till SA eller ett annat program till nästa år och sedan kan du, om du kommer in på SA till hösten nästa år, bestämma då - om du stannar kvar eller börjar om från början på SA.

    Man ska inte vara rädd att gå om ett år på gymnasiet, tycker jag.
    Du blir säkert inte den enda som går om. I varje klass finns det några elever som är ett, två och t o m 3 år äldre än resten av klassen.
    Tänk på fördelarna: du blir ett år mognare än de flesta i din klass och du har redan läst en del av kurserna - så blir det repetition för dig och du kan få djupare kunskaper & högre betyg.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Önskar dig allt väl!
    Hör av dig och berätta hur det går!
    Läs också på http://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp

    Bästa hälsningar
    ANNA