Wilma
    Hej! Jag har gått en vecka på naturvetenskapliga programmet, och jag känner att det kanske inte var rätt val för mig, även fast jag var väldigt säker på mitt val tidigare. Jag kände att matten blev jobbig efter bara några dagar och jag är osäker på om det galet höga tempot är något för mig.

    Jag har enda sen jag var liten velat jobba inom vården, och jobba med människor. Så jag tänkte att vård- och omsorg kanske är något för mig? Kan man säga att vård- och omsorg är en krokigare väg mot att bli läkare, alltså om man jämför det med att gå natur?

    Min fråga är om det är möjligt att byta nu direkt till vård- och omsorgs programmet(alltså efter en vecka på natur), eller måste jag vänta i ett år och söka igen?

    Och nu om jag får byta, när det gäller kurser. Är det väldigt många kurser som man måste läsa till efter gymnasiet? Alltså om jag vill bli något mer än undersköterska, te.x sjuksköterska, ambulanssjukvårdare, läkare?

    Tack på förhand, Wilma

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Wilma,
    du ställer några frågor och jag skall försöka att svara på alla dem.

    Ang. Matte: det finns hjälp att få, t.ex. på www.matteboken.se kan du träna på matteuppgifter, köra egen repetition av grundskolematte mm. Det är gratis. Det finns även http://www.mattecentrum.se/tid-plats/ som ordnar Räknestugor /tyvärr så ser jag ingen i Skellefteå än, men de blir fler och fler så snart kommer det förhoppningsvis till din stad också/; du kan även fråga på det kommunala biblioteket om de har gratis läxhjälp i Matte att erbjuda.

    Ang. Byta program nu direkt: du måste först få reda på OM DET FINNS LEDIGA PLATSER på Vård/omsorgsprogrammet. Det verkar som att det finns VO på två skolor i Skellefteå, se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=Skellefte%C3%A5&program=23&variant=&sport=

    Det är rektor på VOprogrammet, som är rätt person att fråga om det finns en ledig plats, som du får ta. I fall alla platser på VO på båda skolorna är upptagna, kan du inte byta till VO, men du kan kanske byta till ngt annat program, där det finns plats.

    Ang.behörighet till en eftergymnasial utbildning, så är det stor skillnad i vilka kurser som man behöver ha till Sjuksköterska, till Läkare och till Ambulansförare. Sedan finns det många fler yrken inom vården: Medicinsk sekreterare, Sjukgymnast, Audionom, Tandhygienist och Tandsköterska och många fler.

    Här får du några länkar där du kan se exempel på utbildningar:
    Synrehabiliterare http://www.yhguiden.se/utbildning/heta-utbildningar-yrkeshogskola/synrehabiliterare
    Behandlingspedagog http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-i12/behandlingspedagog-neuropsykiatriska-funktionsnedsattningar1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/vimmerby-folkhogskola/behandlingspedagogutbildning1
    Fotterapeut http://www.yhguiden.se/utbildning/norrlands-yrkeshogskola/medicinsk-fotterapeut2
    Pedagogisk vägledare http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/pedagogisk-vagledare-vid-funktionshinder

    På ett yrkesprogram, som t.ex. VO, kan man uppnå Grundläggande behörighet till högskolestudier genom att välja Svenska 3 och Engelska 6 inom individ.val, 200 poäng. Kurser för Särskild behörighet, som för att kunna söka till läkare är Kemi 2, Fysik 2, Biologi 2 & Matematik 4, läser man på KomVux efter gymnasiet eller på ett Naturvetenskapligt basår på Universitetet. Det blir, alltså minst ett år extra att studera.
    Fördelar med att läsa VO och kanske jobba ett år efter gymnasiet är flera:
    1. du kommer att veta om vårdyrken passar dig,
    2. du kan ansöka inom kvoten Alternativ antagning till Läkarutb. /som ibland öppnas - inte på alla Universitet och inte till varje termin, men ibland reserveras platserna för dem, som har arbetslivserfarenhet inom Vården; man måste ändå bli behörig och ha bra betyg, men kan komma in på lite lägre betyg än det annars krävs till Läkarutb./,
    3. du kan under sommarlov och på helger jobba extra som Undersköterska och tjäna lite pengar samt skaffa dig arbetslivserfarenhet som är alltid bra att ha med "i bagaget".

    Ang. söka igen till nästa års gymnasieantagning: om du inte hittar en ledig plats för dig att byta till på VO eller ett annat program, försök hänga med så gott det går på ditt nuvarande program och sök under vintern/våren till nästa år. Sedan, om du kommer in, kan du bestämma dig sen om du vill fortsätta på Natur i å k 2 eller byta till det programmet där du kom in.

    Jag antar att du vet mycket om alla gymnasieprogram, men skickar ändå en länk till en sida där du kan läsa om samtliga program: http://www.gymnasieguiden.se/program

    Och sist men inte minst: har du pratat med dina vårdnadshavare om ev. byte av program? Du är inte myndig och kan inte helt själv bestämma vilken utbildning du skall gå.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Mikael SYV