chokladmössa

    Hej, jag går just nu teknikprogrammet i 1:an och är rätt nöjd med programmet i sig, men jag har ändå fått en känsla av att vilja byta till naturprogrammet. Jag vet att de akademiskt är ganska lika (jag skulle behöva läsa ikapp biologi och kanske något mer). Men det är mest de sociala aspekterna jag tänker på. Dels så tycker jag att fördomarna som många har mot teknikare är jobbiga och jag skulle undvika de på natur. Sedan så känner jag att min klass inte riktigt har något socialt liv utanför skolan, till skillnad från flera vänner jag har där det ofta görs grejer efter skolan. Jag hänger ibland med på saker men känner att det inte är tillräckligt. E de en bra ide att byta linje/skola på grund av de här anledningar?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag tror tyvärr inte att du kan byta. Nu är vi mitt i oktober och gymnasieskolorna tar in nya elever, som regel, endast till mitten eller som absolut senast slutet av september (och detta även om eleven har gått samma program och exakt samma kurser på en annan skola). Anledningen är att även om ledig plats finns så anser skolans ledning att det "stör för mycket" att behöva introducera en ny elev (lärarna har inte tid över för att handleda och - i ditt fall - även hjälpa läsa ikapp, även om det skulle handla endast om en kurs, Biologi 1)... i alla kurser så har du på din nuvarande skola gjort vissa uppgifter och lärt dig vad som gäller och hur upplägget är.... på de andra skolorna eller på det andra programmet på samma skola så kan upplägget, reglerna och andra "detaljer/moment" vara annorlunda och lärarna måste i så fall lägga tid på att introducera och handleda dig individuellt (och det saknas, som regel, resurser för det, lärartid skulle i så fall tas från de andra elever som började vid skolårets början och det går inte rektorerna med på).
    Så, jag tror tyvärr att det är en icke-fråga... Oavsett anledning, så är det som är realistiskt, på följande sätt:
    - lägg in ansökan till NA via gymnasieantagnignen (under val- eller omval) och försök nu under resten av året få så bra kunskaper och så höga betyg i alla kurser du läser;
    - om du genom konkurrens kommer in på NA så kan du visa upp dina betyg från den här läsåret och blir med stor sannolikhet uppflyttad till år2 på NA. Vad gäller Biologi, så kan rektor fatta beslut om Individuellt anpassat program och du kan i så fall slippa läsa biologi (eller så läser du biologi1 under år2 eller 3). Beroende på inriktning på NA, så ingår en eller två kurser i ämnet biologi. I inriktningen NA/naturvetenskap ingår två kurser: Biologi 1 och 2. Men genom beslut om Individuellt anpassat program kan båda de kurserna ersättas av andra kurser (men du blir i så fall inte behörig till de universitetsutbildningar som kräver biologi för särskild behörighet).
    Du kan lägga in ansökan via gymnasieantagningen till år1 på ett nytt program, tycker jag, för att det är helt "ofarligt". Du kan sedan ändra dig och stanna på din nuvarande utbildning.
    Det är ingen som kommer tvinga dig ta den nya platsen, utan du har rätt att läsa vidare på din nuvarande utbildning och tacka Nej till erbjuden plats på den andra utbildningen.
    Vad gäller det sociala aspekten, så kanske du kan umgås med vänner utanför skolan? Du kan kanske skapa nya vänner i din klass och försöka förändra hur det sociala livet ser ut (för din klass)? Prata med din klasslärare/mentor och med kurator på din skola.
    Du får givetvis fråga rektorn på vilket annat program du vill t.ex på naturvetenskapsprogrammet men jag tror du får svar att det är för sent att byta utan du får söka till år1 till nästa höst.
    Hör gärna av dig och berätta hur det går!

    Studie- och yrkesvägledare