Mimmi
    Hej! Det är så att jag började gymnasiet nu i veckan, men trivdes inte alls i klassen eller i skolan, så jag valde då att byta till en skola närmre där jag bor. Detta blev inte alls lyckat och jag sitter nu hemma och gråter för tredje dagen i rad! Jag är så förvirrad och vet verkligen inte vart jag ska gå.mjag vill gå i en skola med diciplin, men inte ALLT för långa dagar då jag vill hinna med att umgås med familj och spela fotboll också, vilket var omöjligt då jag hade så långa dagar på mitt första val. Jag är så förvirrad och vet verkligen inte vad jag ska göra, vilken skola jag vill gå på eller vilken linje. Jag är också rädd att jag väntar för länge så att jag kommer hamna långt efter övriga klassen, eller hamna utanför i klassen. Jag valde samhällsvetenskapliga programmet för att jag var osäker och ville vara säker på att kunna plugga vidare efter gymnasiet, så det är en bred linje. SNÄLLA HJÄLP MIG FÖR JAG VET VERKLIGEN INTE VAD JAG SKA GÖRA, JAG ÄR SÅ FÖRVIRRAD, RÄDD, LEDSEN OCH HAR HELT TAPPAT LUSTEN ATT BÖRJA I GYMNASIET!!!
    Det ända jag vet säkert är att jag inte vill gå i gymnasiet i min hemkommun, då jag kände att jag i te alls passade in Där. Om jag nu skulle gå ett år på en skola, men sen vilja byta skola, kommer jag behöva börja om från 1:an trots att jag väljer samma linje på den nya skolan?
    Tacksam för svar fort!!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Mimmi!
    Jättetråkigt att du känner så som du gör, verkligen!

    Jag börjar med att svara på den frågan, som du ställer sist: om du behöver gå om ett år om du byter skola men ej utbildning (program och inriktning) och svaret är Nej, du behöver inte gå om ett år.

    Man kan byta skola och även program och inriktning flera ggr. Det finns elever som byter MÅNGA GÅNGER - av olika anledningar.
    Det är klart du vill trivas på skolan.
    Det är klart att allt för långa dagar (när du pendlar långt) är inte det optimala.

    Att sitta hemma och gråta i tre dagar ... oj-joj-joj! Det låter ju inte alls bra!

    Tyvärr så är det svårt att ge någon garanti på att du kommer att trivas bättre på just "den och den skolan". Sådana saker kommer inte på beställning. Många faktorer spelar in - lokaler, kompisar, lärare och även ditt hälsotillstånd (är man krasslig pga någon infektion t.ex - då känns allt mycket tråkigare och svårare än annars).

    De råd jag kan ge dig är
    1. att prata med dina föräldrar: de tänker i första hand på DITT BÄSTA och de har lång livserfarenhet (mycket längre än du har) - så jag tror de kan ge dig bra råd
    2. prata med kurator på din nuvarande skola så fort du bara kan - berätta hur du känner och be om råd (kurator har rätt utbildning för just den typen av samtal)
    3. prata med SYV på din skola och med din klasslärare/mentor och kanske t o m med rektor på ditt program
    4. du är ej myndig och dina föräldrar har rätt att "föra din talan" på alla nivåer. Du kan därför be mamma eller pappa följa med till skolan och träffa kurator, lärare, SYV och/eller rektor
    5. det kan vara en bra idé att boka en gemensam träff: du, dina föräldrar och skolpersonal så att ni tillsammans ska kunna komma fram till en bra lösning.
    6. om du absolut inte vet vad för utbildning på gymnasiet du vill gå och mår så dåligt över det, så kanske en bra lösning JUST NU i alla fall - är att du flyttar till Individuellt alternativ, en special utbildning där du kan läsa på deltid och gå på praktik samtidigt eller t o m gå på HELPRAKTIK under en period.
    Läs om den utbildningen här http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ
    Det är via kurator och rektor, som du kan bli inskriven där.
    Genom att gå på praktik på flera olika företag, kan du komma fram till vad du vill göra sen, när du blir stor. Tiden går och du blir mognare och klokare för varje timme som går - så tiden är "på din sida", kan man säga.

    Fundera på de alternativen som jag ger tips om i mitt svar nu.
    Jag lovar att hålla tummarna hårt för dig!
    ANNA
    • : Tusen Tack för ditt svar!! Det lugnade mig verkligen! Jag ska se över alla möjligheter jag har:)
    • Anna : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! :)