Ett Alias

    Hej! Jag har precis börjat gymnasiet, men jag tycker inte riktigt om mina fördjupningskurser längre (eller min klass och stämningen på skolan) och vill därför byta. Problemet är att de skolor som erbjuder de kurser jag vill gå är mer högpresterande skolor, och jag är rädd att få dåliga betyg. Går det att höja mina betyg i efterhand även om man inte längre får läsa upp betyg på komvux? Jag läste att det inte går att kombinera gymnasiebetyg och betyg från prövningar, betyder det att jag inte kan söka till universitet med komvux/prövningsbetyg? Tack på förhand! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    betyg från prövningar gäller precis som de betygen du får i slutet av en läst kurs. Det är ju samma kunskaper du behöver uppvisa, när du "prövar" i kursen. Problemet är att hitta var man kan göra prövning + skaffa sig (på egen hand) så bra kunskaper att man kan få högt betyg. Det är många som vill göra prövningar och det är tyvärr också lärarbrist i Sverige... så prövningstillfällena är få och blir uppbokade mycket snabbt. Som tur är får de som inte längre är gymnasieelever rätt att göra prövningar i hela Sverige (men den "rätten" gäller på så sätt att man får själv hitta ledig bokningsbar prövningstid och betala själv för resorna till prövningsstället och förberedelserna gör man på egen hand, man får ingen undervisning inför prövningen). Det kan inte heller garanteras att samma regler som gäller nu kommer att gälla om några år. "Efter gymnasiet" för dig blir om cirka 3 år... och på så lång tid kan mycket ändras. Jag kan bara svara ang.vad som gäller nu och jag vet absolut inget om hur svårt eller lätt det blir att hitta prövningstillfällena om 3 år. Men prövningsbetygen gäller och går att kombinera med "vanliga" gymnasiala betyg (och jag känner inte några planer på förändringar på den punkten).

    Studie- och yrkesvägledare