Micaela

    Hej!
    Jag ska nu ta studenten och vill till hösten läsa en fristående kurs på 30p (företagsekonomi 1) som jag inte är behörig till eftesom jag inte läst Matematik 3.

    Jag kan däremot läsa samma kurs på ett annat universitet genom att lägga ihop 7,5p-kurser, eftersom det där endast krävs grundläggande behörighet.

    Vill verkligen gå på den förstnämnda skolan, så: är det möjligt eller ens troligt att jag kan byta skola under terminen?

    Tack så mycket!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Micaela,
    om det för behörighet Krävs matte 3, då behövs de kunskaperna för att ha en rimlig chans att klara kursen. Annars skulle inte det krävas.
    Att de små 7,5 hp kurserna skulle tillsammans utgöra den "stora" 30hp kursen kanske inte stämmer. Vem gav dig det svaret, är det studievägledare på en av de lärosätena?
    Att det är samma ämne och samma antal högskolepoäng betyder inte alls per automatik att det är samma delar som ingår; det är mycket möjligt att det är rätt så Olika inehåll i kurserna (och speciellt med tanke på att det till "små kurser" krävs endast grundläggande behörighet och till den stora kursen - matematik 3).
    Jag tror alltså inte att din plan kommer att funka. Men prata med studievägledare på den institutionen där "den stora kursen" ges.
    Vänligen
    Julia