cofi

    Hej, jag studerade Samhällsvetenskapsprogrammet har betyget E från kurserna Modersmål 1 och Tränings- och tävlingslära 1 som inte är obligatoriska kurser i programmet. Dessa betyg påverkar mitt meritvärde negativt. Därmed undrar jag om det finns möjlighet att studera t.ex. Moderna språk 3 och 4 på Komvux (som ger ytterligare meritpoäng), få högre betyg i de kurserna och byta ut dem mot mina två E-betyg i meritvärdet? Jag läste för övrigt spanska som modernt språk på högstadiet och har läst att man då kan börja från Spanska 3 på gymnasienivå, till skillnad från de som inte gjort det som måste börja från Spanska 1, så jag skulle uppskatta om man kan bekräfta/dementera denna information. För övrigt hade jag väldigt dåliga betyg i 1:an pga dålig disciplin/prioriteter men ryckte upp mig från 2:an då betygen var B och A med något enstaka C, samtidigt som mina E-betyg i de ovannämnda kurserna är de enda E-betygen från de enda icke-obligatoriska kurserna (resten av alla E var i Historia 1b, Matte 1b, Psykologi 1, Samhäll 1b, Natur 1b samt ett D i Svenska 1 som jag istället planerar att göra prövning på) Tack på förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag kan inte svara på din fråga på grund av att jag inte har den informationen som är nödvändig för att kunna svara. Du skriver att du "studerade Samhällsvetenskapsprogrammet" men jag vet inte om du gick ut gymnasiet med ett EXAMENSBEVIS eller med ett Studiebevis. Det är två helt olika situationer som kräver två helt olika svar.

    Du måste uppge om du gick ut gymnasiet med EXAMENSBEVIS eller med ett Studiebevis + det är bra att veta till vilken eftergymnasial utbildning du vill komma in. T.ex finns många utbildningar inom olika branscher inom yrkeshögskola och yrkeshögskola tar in på "sammantagen bedömning" där betygen spelar viss roll men inte avgörande roll. Du får gärna kika på utbud av YH-utbildningar på www.yhguiden.se

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen,

    kurserna Modersmål 1 och Tränings- och tävlingslära 1 är på komvux icke-obligatoriska, de behöver inte ingå i ditt examensbevis från komvux.
    Frågan är om du på komvux ska läsa mot examensbevis inom Samhälle-Humaniora eller mot yrkesexamen mot något praktiskt yrke, t.ex administratör, expediter, speditör eller butikssäljare. En kurs i ämnet historia måste, hur som helst ingå. Om du har godkänt betyg i Historia 1b, då kommer inte komvux ge dig plats på den kursen, däremot kan du kanske läsa Historia 2 och du kan då ta in betyget i His2 in i ditt examensbevis i stället för His1b.
    Vad gäller matte, så behöver du ha godkänt betyg i matematik 3 (för särskild behörighet till ekonomiutbildningar på universitetsnivå). Godkänt Betyg i Matte 1 måste man ha i sitt examensbevis (i alla typer av gymnasieexamina).
    En kurs i ämnet samhällskunskap måste ingå; och om du har godkänt betyg i Samhäll 1b, kommer du inte få läsa den kurs igen men du kan kanske göra prövning, eller så läser du kursen Samhällskunskap 2 och tar in det betyget i stället.
    En kurs i ämnet naturkunskap måste ingå, och om du har godkänt i Natur 1b, så kommer komvux ej ge dig plats på den kursen (prövning? eller läsa nk2?).
    Vad gäller svenska, så måste du för grundläggande behörighet ha godkända betyg i Svenska 1, 2 och 3.
    Läs svenska 2 och 3 och planera att göra prövning i Svenska 1 när du är mitt i kursen svenska 3 (då har du bättre chans att få högre betyg i svenska 1).
    Kurser i ämnet Psykologi är i komvuxexamen ej obligatoriska.
    På komvux bygger du upp ditt examensbevis (med "avstamp" från de kurser som du har betygen i från gymnasiet) men du behöver inte "byta ut" kurserna...
    Först och främst, bestämmer man sig om det är yrkesexamen eller en annan typ av examen (t.ex inom Samhälle-Humaniora) som man siktar på (detta gäller examina från Komvux). Med yrkesexamen kan man komma in på universitetet men man måste tänka på att även ha godkända betyg i svenska 2 och 3 samt i engelska 6.
    Formellt sett, finns det inga nackdelar i att ta ut yrkesexamen. Praktiskt sett finns det fördelar. Man kan lättare få jobb "mellan kurserna" när man läser på universitetet (tänker här på sommarjobb) och under tiden man läser på universitetet (extrajobb). Man kan också ändra sig och kanske med examen från komvux söka till yrkeshögskola - t.ex läsa mot yrken som Lönekonsult (se exempel på YH-utbildningen på yhguiden.se/utbildning/vasteras-yrkeshogskola/lonekonsult) eller Lönespecialist (se yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lonespecialist).

    • cofi : Hej, jag gick ut gymnasiet med ett studiebevis dvs. icke-avslutad studiegång då jag hoppade av gymnasiet i 2:an. Jag siktar idag mot ekonomiprogrammet (helst på en av de mer ansedda högskolorna). Just därför skulle det vara bra om jag kan byta ut betygen från de två kurserna.
    • Milla : Du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux. det är ganska fritt vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux. Helt fritt är det inte men ganska fritt.
    • Milla : Jag har nu utökat mitt tidigare svar till dig, se ovan. Boka tid med SYV på komvux för planering mot examensbevis.