Julia SYV på FrågaSYV

    Nej, inte i examensbeviset.
    Om du har ett examensbevis där t.ex kursen Spanska 4 ingår, då måste du få betyget i just Spanska 4 som är högre och då räknas det högre betyget in. Om du får ett nytt betyg i t.ex Franska 4 eller Tyska 4 då kan ÄVEN DET BETYGET räknas in, tillsammans med Spanska4-betyget (men endast om betyget i det nya kursen är högre än jämförelsetalet/snittet av dina betyg); detta för att mod.språk 4 ger "i princip" meritpoäng, även om det inte kommer ge just dig meritpoäng pga du redan får meritpoäng för mod.språk på kurser som ingår i ditt examensbevis.
    Om du på gymnasiet fick Studiebevis (alltså ej uppnådde kraven för examensbevis), kan du på komvux göra planering mot examensbevis. Där kan du då ta in kurser som du inte läste på gymnasiet, bl.a ett nytt språk. För övrigt så är inte mod.språk obligatoriska kurser för examensbevis från Komvux.
    Mvh
    Julia