anonyman
    Hej!

    Min sambo tog en master i ABM med inriktning Arkivvetenskap på Uppsala universitet för ungefär 1,5 år sedan (september 2022) men har inte lyckats få ett jobb på det, vare sig som arkivarie eller registrator. Han undrar därför om det är värt att fortsätta söka jobb i detta fält, eller borde han gå en yrkesutbildning för att få jobb på det sättet?

    Kan vara värt att nämna också att han är 34 år gammal med knappt någon arbetslivserfarenhet så han börjar få panik.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    så länge det inte ges jobbgaranti, så finns alltid risk att vara arbetslös, oavsett vilken utbildning man har skaffat sig. Tråkigt när det blir så att man skaffar sig en ganska lång utbildning men ej får jobb "på den utbildningen". Man kan fortsätta söka jobb och kanske bredda sökfältet både vad gäller vilka jobb man söker men också var man söker de jobben: kanske kan man bli mer flexibel och vara beredd att flytta eller veckopendla (i alla fall i värsta fall). Samtidigt som man söker jobb kan man söka till många olika utbildningar och se var man kommer in. Att man söker till en utbildning betyder, tyvärr, inte per automatik, att man kommer in på utbildningen.
    Du frågar hur länge "håller" utbildning till Arkivarie eller Registrator och svaret jag kan ge är att, formellt sett, så gäller den för all framtid (satta betyg gäller tillsvidare) men arbetsgivare kan också "diskriminera" /tyvärr/ de som har äldre utbildningar och saknar samtidigt relevant arbetslivserfarenhet. En arbetsgivare kan t.ex tänka så här: "Om jag ska anställa någon som inte har jobbar med liknande arbetsuppgifter förut, då kan jag i alla fall anställa någon med mycket färsk utbildning (färska kunskaper som hen ej hann glömma än)". Och vi ser att sådant händer inte allt för sällan.
    Jag vill därför även ge förslag på att kanske (samtidigt som man söker jobb och till olika utbildningar) även söka gå på praktik (Arbetspraktik). Arbetsförmedlingen bör kunna hjälpa med det. Min erfarenhet är att arbetsgivare kan anställa efter en ganska kort praktik på t.ex en månad. Under den "gratismånaden" ser arbetsgivaren att personen är pålitlig och kunnig och passar bra på den här arbetsplatsen och då kan man få erbjudande antingen om en "fastanställning" eller i alla fall om en mer varaktig anställning på t.ex ett år "i taget" som förhoppningsvis sedan blir förlängd.
    Du/ni får också gärna kika på "liknande yrken" (som på ngt sätt liknar yrken Registrator och Arkivarie). Exempel på "liknande yrken" (OBS! yrken kan likna varandra på olika sätt):

    Administratör

    Löneadministratör

    Redovisningsassistent

    Sekreterare

    Utbildningsadministratör

    Biblioteksassistent

    Medicinhistoriker

    Studie- och yrkesvägledare