F
    Jag läser på komvux för slutbetyg enligt gamla "systemet". Har snart uppnått 2350 p men vill läsa Fysik 2 också utöver detta för att få behörighet till fler utbildningar. Kan jag ta bort en 100 p kurs och lägga till fysik 2 på slutbetyget innan jag ber om att få det utfärdat? Idag har jag alltså bara samlat betygsdokument.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Vissa kurser är i Slutbetyget obligatoriska. Vilken kurs vill du ta bort?

    Studie- och yrkesvägledare
    • : tex information o layout (handelskurs) och någon mer kanske näthandel A tex
    • Milla :

      De kurserna du nämner är inte obligatoriska och behöver därför - som regel - ej ingå i ditt slutbetyg. Prata dock med syv på din komvux, för att om du just pga en kurs som du vill byta bort, fick läsa mot ett slutbetyg i stället för examensbevis - då måste den kursen ingå.

    • : Hur menar du med den sista meningen? Jag har läst över 1000 p på komvux, några obligatoriska och resten fria kurser. Jag vill gärna få in särskild behörighet Ma4, Kemi 2, Fysik2, Biologi 2 i mitt slutbetyg, därför vill jag gärna ta bort "onödiga" handelkurser och också för att slippa ha lösa dokument när jag söker utbildningar.
    • Milla :

      Slutbetyg är sedan några år ett Undantag som rektorn kan bevilja Om du kommer i ditt slutbetyg ha gamla kurser som inte kan omvandlas Eller vars omvandling medför nackdel för dig. Det är inte längre en allmän rättighet att läsa mot ett Slutbetyg. Du kan för Syv på komvux föreslå vilka kurser du vill ha i ditt slutbetyg men ytterst är det upp till rektorn på komvux; viktigt också på vilken grund som rektorn fattade beslut om undantag / att låta dig läsa mot ett Slutbetyg.

    • : Ok rektorn har godkänt det. Jag får boka möte med SYV. Tusen tack för att du svarade så snabbt. Ni gör ett fantastiskt arbete som finns tillgängliga såhär för oss vilsna :) uppskattar det enormt!
    • Milla : Vi är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer