.

    Hej! Jag tog studenten 2017 med ofullständiga betyg. Jag gcik Estet Media och behöver läsa upp flertalet kurser. Bland annat Historia 2B - Kultur. Är det möjligt att byta den kursen till Historia 2B? Samt undrar jag om jag kan byta ut tex den kuggade kursen: Digitalt skapande till en annan mediekurs eller möjligtvis psykologi? Jag tror jag måste läsa kurser jag är intresserad av för att ens orka. Hur gör jag med den kuggande Idrott och Hälsa kursen? Kan jag byta den mot en annan kurs? Går den att göra om överhuvudtaget? Allt detta kommer ske på distans. Jag behöver verkligen läsa upp dessa kurser ganska snart. Har mitt sikte inställt på Psykologprogrammet eller kriminologprogrammet och vet att jag behöver baka in samhällskunskap 2 på något vis. Tycker ni jag bör lägga mitt krut på Högskoleprovet eller pröva upp resterande kurser? Hjälp!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Behörighet till psykologprogrammet på de svenska lärosätena är: Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.
    Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt: examensbevis och godkända betyg i svenska 2,3 och eng 6
    eller
    några godkända gymnasiebetyg + 3årig arbetslivserfarenhet "Reell kompetens"/en annan väg. Boka tid med SYV på komvux för studieplanering. Ni utgår från de betygen du har fått på gymnasiet och gör planering mot examensbevis från komvux.

    Du kan också samtidigt söka till många olika folkhögskolor - till Allmän kurs, där du kan läsa mot Omdöme om grundläggande behörighet.

    ang. kurser i Historia i examensbeviset
    på Skolverkets hemsida kan du se vilka kurser som, över huvudet taget, finns inom ämnet historia på gymnasienivå, i Sverige. I examensbeviset måste man ha en kurs i historia - Historia 1b /eller i vissa fall räcker det med en mindre, 50p.kurs historia 1a1/ men ngn kurs i historia måste ingå; den kan ingå med F-betyg (vilket sänker jämförelsetalet). Vi rekommenderar att försöka undvika ta in F-betygen in i sitt examensbevis.
    Planering mot examensbevis gör man med SYV på den skola där man läser mot examensbevis.

    Vänligen
    ANNA

    • : Hej! Jag har Historia 1B redan godkänd. Kan jag ladda upp mina gymnasiebetyg någonstans så kan ni ta en kik?
    • Anna : du kan skriva av kurser med tillhörande betyg i en kommentar till den här frågan eller som en ny fråga. Men FRåGA SYV utfärdar inte examensbevis. Om du vill läsa mot examensbevis från komvux, måste du göra planering på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Många kurser i exam.bevis från komvux är valfria, men vi vet ju inte vilka kurser som komvux i just din kommun har i sitt utbud och sedan om du söker läsa kurserna, så är det ju inte heller säkert att du kommer in på alla dem. Gymnasieutbildning är inte obligatorisk och till gymnasiekurser tas man i mån av möjlighet, om pengarna finns kvar. Komvux ger i första hand plats på grundskolekurser.