SYVMaja

    Hej, Jag har en elev som har läst Matematik 1a hos oss på komvux, samt ett antal andra obligatoriska kurser. Eleven har inte läst gymnasiet men har fullständiga betyg från grundskolan. Eleven uttrycker en önskan om att så småningom utfärda sitt examensbevis inom studieområdet NA-TE. Eleven har mer intresse för kurser som ligger inom detta studieområde men hon har alltså läst Matematik 1a. Eftersom det i NA-TE ska vara Matematik 1b/c undrar jag om det finns undantag där det är okej att Matematik 1a kan ingå i NA-TE examen? Med vänlig hälsning Maja

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du måste fråga skolverket om det. Min bedömning är att matte 1a får ingå i alla examensbevis från komvux, även de högskoleförberedande men jag jobbar inte med utfärdandet av examensbevis från komvux. Annars, så om eleven har lägre betyg än A i matte 1a, så kanske ni kan ge honom/henne plats på matte 1c och hen kan då försöka få så högt betyg som möjligt (helst A) - vilket blir fördelaktigt för eleven (om hen får högre betyg att ta in i sitt examensbevis). Dessutom förbereder matematik 1c bättre inför studier i kurserna matematik 2c och 3c som eleven måste ha i sitt examensbevis om examen ska bli inom område Naturvetenskap-teknik.
    Jag vill dock "påminna" om att upplysa eleven om att hen kan bli behörig till naturvetenskapliga universitetsutbildningar även med yrkesexamen från komvux. Exempel: en person vill bli Läkare och siktar därför på läkarprogrammet på de svenska lärosäten, där matematik 4, fysik 2, kemi 2 och biologi 2 krävs för särskild behörighet. Den personen kan läsa mot yrkesexamen (inom vilket yrke som helst, egentligen, som finns att komma in på inom komvux, t.ex kurspaket Elektriker eller Fastighetsskötare, men jag tycker det passar bättre att i så fall läsa mot yrke Undersköterska) och inom yrkesexamen inkludera svenska eller svenska som andraspråk 2, 3 och engelska 6 samt också kurserna fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4 (lägre kurser i de naturvetenskapliga ämnen behöver inte ingå, men kan ingå i yrkesexamen, så mycket som ryms inom 2300p.+ 100p.-komvuxarbete).
    Det är långt ifrån alla studerande som vet att det går alldeles utmärkt att med yrkesexamen komma in på universitetet. Med yrkesexamen kan man också välja mycket brett - jobba ett tag och sedan söka till universitetet, eller ändra sig och söka till andra utbildningar t.ex inom yrkeshögskola t.ex mot yrken som AmbulanssjukvårdareApotekstekniker, Med.sekreterare, Specialistundersköterska, Steriltekniker eller Tandsköterska; detta om man på komvux har utbildad sig till undersköterska.
    På "samma sätt" finns det, inom yrkeshögskola, påbyggnadsutbildningar efter flera andra yrkesutbildningar på komvux.
    Mitt råd är att du frågar personen "i fråga" om varför hen vill läsa just mot högskoleförberedande examen inom Naturvetenskap-Teknik. Om svaret blir att hen vill komma in på utbildningar som leder till yrken Civilingenjör, Läkare, Veterinär eller en annan universitetsutbildning, då tycker jag det är bra om personen blir införstådd med alla de fördelar som hen får i fall hen läser mot yrkesexamen (t.ex möjlighet att sommarjobba medan hen senare läser på universitetet, möjlighet att lättare få extra jobb vid sidan av högre studier och möjlighet att ändra sig och söka till yrkeshögskola i stället för universitetet).
    Men tillbaka till din fråga om matte 1a får ingå i högskoleförberedande examen... Inom ungdomsgymnasiet får den kursen ingå, alltså matte 1a får ingå i högskoleförberedande examen från ungdomsgymnasiet, och då blir jag väldigt förvånad om du skulle från skolverket få svar att matte 1a ej får ingå i högskoleförberedande examen från komvux.

    Studie- och yrkesvägledare