Alex

    Hej! Läste utökat gymnasieprogram (2600 poäng) på gymnasiet. Var Natur-Samhälle. Det jag undrar är om det under några omständigheter går att välja bort en eller flera program- eller gymnasiegemensamma kurser? Till exempel Biologi 1 som tillhör natur. Isåfall för att min merit avsevärt skulle öka. Detta om det program jag tänker söka in till ej kräver nämnd kurs. Tänker mig att jag inte får en fulländad gymnasieexamen? Kommer fortfarande ha alla kurser som krävs för behörighet till universitetsprogrammet med i ansökan, men en eller flera "natur-kurser" utbytta mot tillvalda kurser för bättre merit. Är detta på något vis möjligt?

    Tillägg: Har för tillfället Miljö- och energikunskap som "U-kurs". Har för mig att U-kurser endast räknas in om det medför meritpoäng eller krävs för behörighet? Innebär inte detta att denna kurs blir "värdelös" i min kursplan?

    Tack för hjälpen!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alex,

    Har du redan fått ut ditt examensbevis ? Du skriver ”kursplan”, så du kanske läser mot examensbevis nu?

    Oavsett, så kan man inte byta ut de obligatoriska för ditt program kurser, utan du måste få högre betyg i samma kurs och då räknas det högre betyget in i ditt jämförelsetal/meritvärde, i stället och Biologi 1 är obligatorisk på NA, när man läser på Gymnasiet, gäller båda inriktningar på NA.

    Tillägg: Betyget i Miljö- och energikunskap som "U-kurs", kommer inte påverka ditt meritvärde, för det stämmer att U-kurser endast räknas in om det medför meritpoäng eller krävs för behörighet,

    Om du har ett EXAMENSBEVIS - då kan inget i det dokumentet ändras, över huvudet taget. U-kurser i examensbeviset räknas in endast om de krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng.

    För att höja meritvärde på ditt examensbevis behöver du höja betygen i samma eller i motsvarande kurser. Inom matte är motsvarande kurser matematik 1a, 1b och 1c
    och 2a, 2b och 2c samt 3b och 3c - alltså du kan få högre betyg i matematik 1a och det kommer att räknas in i stället för matematik 1c; och på samma sätt på nivå 2 och 3 i matte.
    Övriga kurser måste du få högre betyg i Exakt samma kurs; och detta gäller även kurser du läste inom Individ.val.

    Om du har ett Studiebevis - då har du inte Grundläggande behörighet till högskolestudier. Du kan då vända dig till komvux för att göra planering mot examensbevis
    eller söka till folkhögskolornas Allmänna kurser - för att läsa mot Omdöme från en folkhögskola.

    • : Hej och tack för svar! Har tagit studenten och terminologin sviker mig lite. Baserat på ditt svar antar jag att det endast är individuella val som går att byta ut? Alla andra är således obligatoriska?
    • Anna : Har du fått EXAMENSBEVIS. Se dokumentet som du fick i handen när du slutade på gymnasiet: det är stor skillnad på Examensbevis och Studiebevis.
    • : Ja jag har mottagit mitt examensbevis vid studenten.
    • Anna : I Examensbeviset kan inget ändras; det dokumentet fick du en gång och det gäller tillsvidare. Du kan med examensbevis skicka "tillägg" - i form av nya betyg; men för att de nya betygen ska påverka, måste de vara i samma eller motsvarande kurser eller nya kurser som antingen krävs för särskild behörighet eller som ger meritpoäng; inga andra nya kurser kommer att påverka ditt meritvärde.
    • Anna : Om du idag är behörig (har även Särskild behörighet) till "din" högskoleutbildning, kan du för konkurrens satsa på Högskoleprovet.
    Läs alla kommentarer