Lina

    Hej! Jag går sista året på gymnasiet och jag läser programmet naturvetenskap. När jag gick i ettan läste jag modersmål 1 och fick betyg på den kursen. Men eftersom jag bara kunde byta ut den kursen mot Individuellt val så kände jag att det inte var lönt att läsa modersmål i tvåan också. Jag tänkte att den kursen inte skulle räknas med min merit. Nu under sista året har jag allt som allt läst 2600 poäng. Ingen informerade mig att det fördjupningsval (retorik som jag även fick mycket högre betyg på) jag har läst under detta år inte skulle räknas med min merit utan att det skulle räknas som en utökad kurs. Jag personligen tycker att man borde informera att detta skulle ha hänt innan man hade fått slita med en till kurs i “onödan” under ett års tid. Min fråga hursomhelst är borde jag inte få byta så att modersmålet blir min utökade kurs??? (Jag fick aldrig veta innan det var försent)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, tråkigt att du känner att du fick slita "i onödan".
    Jag tycker att det är inte i onödan, även om betyget ej kommer räknas in, du fick ju kunskaper och ännu mer erfarenhet i hur du lär dig på bästa sättet.

    Ang. vilka kurser som i examesbeviset markeras med "U"
    Enligt skolverket bör examensbevis utfärdas enligt studieplanen som på förhand uppger vilka kurser som kommer att läses som extra(U)kurser - alltså innan eleven påbörjar läsa kursen. Rektors beslut krävs för att eleven ska få läsa U-kurser, men ibland "uppstår" det att eleven har fler betyg än som får plats i examensbeviset (oftast pga byte av program).

    Det är inte du eller vi som bestämmer i den frågan, utan ytterst är det upp till rektor på din skola.
    Du får gärna ta upp den frågan med SYV-en på din skola. Hen tar frågan till rektorn, om det behövs. Ansvar för planering av examensbevis är på många skolor delegerat till SYV.

    Vänligen^Julia

    • : Hur långt på förhand borde jag få veta att det skulle ha blivit en utökande kurs?
    • Anna :

      Du borde kunna se i din individuella studieplanen att Innan kursen har påbörjats, att det står att du kommer börja läsa den som U-kurs, utökat program. Exakt hur långt innan (om det är dagen innan kursen börjar eller i slutet av föregående läsåret) tror inte jag att det finns ngt skrivet om. Om man frågar Skolverket, då får man svar att "innan kursen börjar" bör det i elevens individuella studiplan framgå... Du kan själv ringa till Skolverket: 08-527 332 00.

    • :

      Jag fick två betyg i höstas och kollade i samband med det i min studieplan. Jag märkte inget U bredvid min fördjupningskurs. Jag kollade på min studieplan under många tillfällen. Det skulle kunna vara så att jag har missat den, men det är tveksamt. Jag har inte varit där inne sedan dess... tills idag. Tror du att det finns större chans att jag får byta på grund av den här missen?

    • Anna : Vänd dig till SYV på din skola, snarast. Berätta som du gör här - vad situationen är. SYV-en kan ta frågan till rektorn, om det behövs, men vi hoppas du får - från SYV på din skola, svar som du kan förstå och bli nöjd med. Som elev, bör du ha möjlighet att se in i din studiplan när du vill; om du tittar eller inte och vad du märker där eller inte - kan vi tyvärr inte veta och kan inte säga ngt om. Att du inte reagerade på att "fel kurs" är U-kurs för dig förran nu, är inte en fördel utan tvärtom. Vi på FRåGA SYV kan tyvärr inte påverka hur personal på din skola kommer att hantera situationen. Men vi hoppas ni kan komma fram till en bra lösning som du blir nöjd med. FRåGA SYV håller tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer