Adam
    Hej,

    Det är så att jag går i Åk1 naturvetenskapligaprogrammet inrikting natur. Jag trivs ej skolan jag går i, nu har jag hittat en bättre skola som också ligger närmre. Problemet är att de redan har läst klart matte 2c och biologi 1. Syven i den andra skolan sa att det kommer bli svårt för mig att byta ditt och ta igen två kurser. Då undrar jag om det på något sätt går att läsa någon eller både de två kurserna under sommaren?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adam;

    jag rekommenderar att du gör ansökan - under Omvalsperioden - till årskurs 1 på den skolan som du tycke är en bättre skola och som också ligger närmare.
    ... och att du samtidigt på din nuvarande skola försöker få så många och så höga betyg som du bara kan, under resten av det här läsåret.
    ****
    Ang. läsa kurser under sommaren - var skulle du läsa? Lärarna har semester. Ingen skola där du inte är inskriven får pengar för att ge dig undervisning.
    Sommarskolorna, om de finns, brukar erbjuda endast svenska 1, matte 1 och eng 5 på gymnasial nivå, inte några andra kurser... du får givetvis fråga överallt.. och jag blir glad om jag har fel. Men vår erfarenhet är att det under sommaren ej finns ngt. som gymnasieelever kan läsa på annat sätt än genom Sommarskola (om den finns; inte så att den finns överallt och för alla... utan här ska man ha tur) eller genom självstudier.
    I matte finns det en bra sida - www.matteboken.se - och just matte 2 finner du på https://www.matteboken.se/lektioner/matte-2 - det skadar definitivt inte om du bedriver självstudier och skaffar dig tillräckliga kunskaper för ett godkänt betyg i matte2. Hur du sedan får BETYG i matte 2 - är en annan fråga... - men om du har KUNSKAPER, kan det kanske ordnas genom en Prövning i så fall.

    Om du får plats i årskurs 1 på den skolan som du vill läsa på
    Och kan uppvisa många godkända betyg från samma program - från din tidigare skola, kan du - förhoppningsvis - bli "uppflyttad" till årskurs 2.
    Du förlorar inget alls om du gör ansökan till årskurs 1, via gymnasieantagningen - under Omval. Du fortsätter nu läsa som vanligt och försöker få så höga betyg du kan på din nuvarande skola. Det är ca 5-6 veckor kvar av läsåret; gör ditt bästa!

    • : Hur gör jag då ansökan, under omvalsperioden?
    • Julia : I vilken kommun /stad/ söker du till gymnasiet?
    • Anna :

      Du måste få inloggningsuppgifter till hemsidan för gymnasieval av ditt gymnasieantagningskansli. Kontaktauppgifter till personal och datumen när bl.a Omval äger rum - finner du på antagningskanslier.se

    • Anna : Mitt förslag är att du mailar till just ditt gymnasieantagningskansli (skickar E-post) och uppger ditt fullständiga namn och personnummer i mailet till antagningskansliet; du frågar då också Hur du får inloggningsuppgifter. Det är möjligt du kan få inloggningsuppgifter med ett blev (pappersbrev) som skickas hem till din folkbokföringsadress.
    Läs alla kommentarer