Jonathan
    Hej, jag går just nu på teknikprogrammet men jag trivs sådär och tycker det är svårt, jag tycker matte är ganska roligt men jag tycker att matten är lite för svår på teknik, jag undrar vad jag har för möjligheter vid ett ev byte till ett annat program. Jag vet att det har gått en termin men är det istortsett kört att byta nu eller tror ni att det kan gå att byta? Och isåfall till vilket program skulle ni rekommendera mig att byta till?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan!

    Tråkigt att du trivs "sådär" och tycker det är lite för svårt. Bra att du tycker att matte är ganska roligt men eftersom du tycker att det är lite för svårt på Teknikprogrammet, då förstår jag att du vill byta.

    Byta program är ej en rättighet. Man gör så här: frågar programrektorer på de programmen på alla de olika gymnasieskolor som man kan tänka sig vilja byta till - om det går att byta nu, eller om det går att byta efter åk1 - innan åk2, och det är rektor på den "nya skolan" eller "det nya programmet" (om det är på samma skola) som beviljar eller avstår din begäran om byte.

    Du ber om råd - till vilket program du bör byta till. Och svar beror på om du vill lära dig ett yrke och syssla med Teknik men på ett mer praktiskt sätt eller om du vill gå på ett högskoleförbereande program?

    Titta lite närmare på EEINEK och SA.

    Det är många gånger lättare att byta efter det att man har avslutat åk1 - då tar man mig sig sina betyg till den nya utbildningen och läser ofta Individuellt anpassat program (rektor beslutar om det).

    Du har också rätt att söka om  - till åk1 igen och gå om ett år på ett nytt program, om du kommer in (du upprepar i så fall ansökningsprocess som du gjorde förra året).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare