Elizabeth

    Hej SYV!
    Just nu går jag första året på IB - programmet, som egentligen är PRE IB, och det är väldigt stressigt så jag har funderat på att byta. Jag planerar inte att studera utomlands och har därför ingen speciell nytta av att plugga på engelska och jag är väldigt medveten om att andra program är precis lika stressiga som IB, men har du några kloka tips?

    Oavsett hur mycket jag pluggar (obs: jag pluggar väldigt mycket, bokstavligen) finns det alltid något mer att plugga på. Det enda som får mig att vilja stanna på IB programmet är att jag tycker att det är kul med engelska.

    Till nästa år har jag valt:
    HL: Chemistry, Math A&A och Economics
    SL: Swedish A, English B och Physics

    Det kommer att bli riktigt tufft, speciellt med matten som skrämmer mig som mest för jag har alltid varit en A elev i matte och nu är jag långt från det. Jag är så skrämd över att ha matte 5 (Math A&A) men jag behöver meriten. Jag vill studera läkarprogrammet och garanterar IB mig inga höga betyg är det nästan ingen ide att fortsätta på det programmet. Men jag är rädd om jag ska behöva gå om några kurser (just nu har jag biologi 2, historia 1b och engelska 5, om jag får betyg i de måste jag studera dem på nytt?).

    Nej, det är bara så komplicerat allt detta och plugget tar så mycket av min energi att jag inte har någon fritidsintresse alls. Och biologin till exempel lär jag mig ju på engelska, men jag kommer att gå på ett svenskt universitet så då blir det nästan att jag pluggar allt på nytt under universitetstiden. Dessutom är det så att IB har Finals och är det enda sättet att betygsätta en elev, men om det går dåligt eller om man har en dålig dag vad gör man då? Man är ju körd, och jag vill verkligen inte riskera det och kommer alltid, oavsett program att sikta på högsta, för att det är det som krävs och alltid ger mig motivation.

    Skulle verkligen uppskatta några klocka råd så jag, och förhoppningsvis andra som ser detta lugnar ner sig, tack på förhand!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Elizabeth! Om du vet att du vill studera till läkare i Sverige, då kommer undervisningsspråk bli svenska (i alla fall så är fallet nu och vi känner inte till några planerade ändringar på den punkten). Alltså, finns det fördelar för dig att läsa på gymnasiet med undervisningsspråk svenska.
    Sök till NA/naturvetenskap till hösten och om du kommer in, vilket vi hoppas och tror att du gör, och kan uppvisa många godkända betyg från de kurser som läses på NA/naturvetenskap under årskurs 1, borde du bli uppflyttad till år2. I "värsta fall" skulle du behöva läsa i 3 år från nästa höst - detta om kursinnehåll (ordning i vilken kurserna läses) inte stämmer och du ska i så fall inte kunna ta ut examensbevis på 2 år. Det kan finnas fördelar för dig att läsa i 3 år från nästa höst: du kommer läsa på svenska och kan få ännu djupare kunskaper och mycket höga betyg på NA/naturvetenskap.