André

    Hej, jag har tidigare bytt från natur till samhälle och fick F i matte 1c &2c men fått godkänt i Ma 1b och kommer nog få godkänt i Ma2b. Man får endast ha 250 poäng med F i gymnasieexamen och de två kurserna som jag har F i blir 200 poäng. Spelar dessa 200 poäng med F som jag fick i ett annat program någon roll i mitt nuvarandes programs gymnasiepoäng? Jag har nuvarande inga F i de ämnen i mitt program.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej André!
    Du kommer inte ha F i matematik 1c in i ditt examensbevis. Du kommer få in det godkända betyget i matematik 1b (i stället). Bra om du får godkänt även i matematik 2b, för att det är det betyget som kommer finnas i ditt examensbevis (och inte F i matte 2c). Så, i examensbevis från samhällsvetenskapsprogrammet kommer du inte ha F i matte 1c eller 2c. Skulle du få (trots förmodan) F i matte 2b, då kommer det betyget finnas med i ditt examensbevis (i annat fall än om du genom prövning innan du går ut gymnasiet lyckas få godkänt eller ännu högre betyg).
    Reglerna säger att endast en kurs på samma nivå får ingå i examensbevis från gymnasiet eller från komvux. Och att godkänt betyg i matematik på nivå 1 måste ingå. Har man inte fått godkänt i matte 1a, eller 1b eller 1c, då kan man inte ta ut examensbevis. Så, både matte 1c och 1b kan inte ingå i samma examensbevis. Och godkänt i matte 1 måste finnas med (annars får du ut Studiebevis och inte examensbevis).
    Så, det är lugnt, kan man säga. Du kan "glömma" dina F i matte 1c och 2c. Jobba hårt med matte 2b och sikta på så högt betyg du kan!
    Lycka till!