Elev
    Hej!

    Jag går just nu i 3an på teknikprogrammet med inriktining informations och medieteknik. I 2an insåg jag att teknik var inget för mig men det var för sent att byta och nu i 3an har jag mycket problem med teknik kurserna då de inte intresserar mig alls. Jag har fått F i matte2c, matte3c och fysik 1 och håller på att få F i kemi och kanske några mer ämnen. Om jag får F i t.ex programmering 2 och webbutveckling 2 måste jag läsa de kurserna i komvux för att få en gymnasieexam? Kan jag välja samhällskurser istället?

    Vet inte om detta är relevant information men jag vill gå juristlinjen och kommer fokusera på HP efter studenten samt bor i Göteborg.

    Tack på förhand! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    sedan 1 juli 2021 finns på komvux följande typer av examina att läsa mot: examen inom Natur-Teknik; inom Samhälle-Humaniora och olika yrkesexamina.
    Utifrån information i din fråga råder jag dig att på komvux göra planering mot examen inom Samhälle-Humaniora. I den examen behöver inte fysik och kemi ingå; inom matte räcker det med matematik 1. Kurserna i programmering behöver inte ingå.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Hej! För att få en examen inom samhälle och humaniora behöver jag inte göra alla kurser som ingår i den inriktningen? Med vänlig hälsning, Lara
    • Milla : Det är ganska fritt vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux (mycket friare än på gymnasiet, men inte helt fritt). Gör planering mot examensbevis från komvux tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    • Milla :

      Du uppgav att ditt mål är att komma in på juristprogrammet. Särskild behörighet är godkända betyg i samhällskunskap 1b och historia 1b. För grundläggande behörighet behöver du ta ut examen (från gymnasiet eller komvux) + ha godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6. Men eftersom juristprogrammet är mycket populär utbildning med många sökande med höga meriter, råder jag dig att även försöka få så många merit/extrapoäng som möjligt (t.ex ger Engelska 7 + 1.0 meritpoäng; moderna språk 3 och 4 ger sammanlagt + 1.5 meritpoäng). Om meritpoängen var god läs på gymnasieguiden.se/meritpoäng Försök, för övrigt, få så höga betyg som möjligt in i ditt examensbevis. Läsa juridiska kurser på gymnasienivå ingår inte i behörighet till juristprogrammet men eftersom du uppenbarligen är intresserad av juridik, läs juridiska kurser om komvux i din kommun erbjuder det (du kan ta in de kursernas betyg i ditt examensbevis från komvux).

    • Milla :

      När bör du söka till komvux? Om du är folkbokförd i Göteborg se info på goteborg.alvis.se/viktigadatum - enligt den info jag ser på komvux-i-göteborg´s webbsida så behöver du söka under ansökningsperiod 3 april-21 maj 2024 till kursstart 5 augusti 2024. Du behöver alltså göra ansökan innan du går ut gymnasiet, för att annars ska du kunna börja läsa på komvux senare än början av höstterminen. Se om juridiska kurser finns i utbudet och sök läsa dem. Om du går ut gymnasiet med godkända betyg i eng 5 och 6, sök läsa engelska 7. Om du går ut gymnasiet med godkänt betyg i samhällskunskap 1b, kan du söka läsa samhällskunskap 2 (en blivande Jurist vinner på att ha så goda kunskaper i ämnet samhällskunskap som möjligt, tycker jag). Även kurserna som Retorik och Skrivande är inte fel att läsa (om man vill bli Jurist).

    Läs alla kommentarer