Sara

    Hej! Ja läser nu eng 7 på komvux för höja merit och ska läsa matte 3 för att bli behörig till ekonomprogrammet. Ja har typ 13,30 i merit o med engelska 14,30. Matten räknas ej in men kmr göra prövningar så hamnar kanske på Max 15 Ja vet inte om det går att komma in med den meriten? Är det för lågt? Kollade antagningen i skövde och det låg på typ 14/15 i år och programmet ekonomprogramet- ekonomi o hållbarhet så kom alla in, hur kommer det sig? Betyder det att de va för lite som sökte så alla kom in?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    antagningsgränser bestäms inte på förhand, utan uppstår i konkurrensen: sökande med de meriter de har "ställs mot" antal utbildningsplatser. Ibland kan det hända att antal utbildningsplatser utökas. Popularitet kring utbildningarna och yrken varierar: vissa yrken och utbildningar blir mer populära och andra - mindre... läge på arbetsmarknaden förändras också. Allt detta påverkar hur många som söker olika utbildningar. Hur det blir i framtiden är det ingen som vet.
    Men det som gäller är att obehöriga tas inte in på högskola/universitet, i Sverige. Du måste ha godkänt betyg i matte 3 om du vill ha en chans att komma in på högskoleutbildningar inom ekonomi.
    Gör högskoleprovet om du får möjlighet. Försök höja ditt meritvärde. Titta på många olika höskoleutb., och även på utb. i andra skolformer, t.ex inom yrkeshögskola.