Irfan
    Jag har funderat på om jag ska söka in till Naturvetenskaps programmet eller Ekonomi programmet i gymnasiet.
    Jag tycker inte om NO ämnena men har ändå ganska bra betyg i de, samtidigt vill jag ha de flesta kunskaps behörighet för ifall jag ångrar mig efter gymnasiet. Natur har i detta fallet mest.
    Civ ing kan jag inte bli genom Ekonomi programmet, bara civilekonom
    Med Natur programmet kan jag söka till båda och. Jag är ganska bra på matte och tycker det ör kul, men NO ämnena är inte detsamma. Löneskillnaden mellan civilingenjör och civilekonom är inte mycket vad jag läst. Natur är det väldigt mycket plugg och mindre egen tid, medans Ekonomi har mindre plugg. Vilken linje ska jag välja mellan dessa två?
    Civilekonom eller civ ing?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Irfan!
    Det finns möjlighet att komplettera efter gymnasiet. Det är bra att känna till.
    Ingen vet vad dina planer blir om 3 år. Du kan komma på andra tankar och vill kanske då satsa på att bli en hantverkare, eller tolk, eller vill starta eget (bli egenföretagare/entreprenör); det går inte att på gymnasiet få behörighet till exakt alla yrken och alla eftergymnasiala utbildningar.
    Att komma in på komvux-kurserna i ämnena fysik, kemi, biologi och matematik brukar vara ganska lätt. Det som är svårt att få, om man inte fått det på gymnasiet är Yrkesutbildning. Vi får många frågor från elever som gick högskoleförberedande program och nu kom på att bli djurvårdare, elektriker, byggnadsarbetare eller snickare och kan ingen lösning på utbildnings-problematiken för att komvux tar inte in dem på en yrkesutbildning (de har ju redan gymnasiekompetens).
    Du skriver om att du har "ganska bra betyg" i naturvetenskapliga ämnen men tycker inte om de ämnena. På gymnasiet går studierna ganska mycket snabbare på högre/svårare nivå och med mycket eget ansvar. De kurserna inom naturvetenskapliga ämnen som många elever tycker är mycket svåra att klara med godkända betyg är de i fysik (speciellt fysik2).
    Jag kan inte svara dig om just du kommer klara kurserna eller om du kommer ångra ditt gymnasieval.
    De råden jag kan ge dig är att du tittar på många yrken och går på många öppna hus och gymnasiemässor, prova-på dagar på flera av gymnasieskolorna. Boka även "skuggning" (bli gymnasieelev för en dag) för att prova på läsa på de programmen som ditt val står mellan.