Lina

    Hej! Jag funderar kring att läsa civilekonomprogrammet eller kandidat i human resources. Däremot finns det inte så mycket information kring arbetsmarknaden för jobb inom hr. Jag undrar ifall man måste vara bra på matte för att klara civilekonomprogrammet, och vilka av programmet är mer lönsamt, ger lättare jobb och hög lön? Som jag även förstår det så är det svårt för en nyexaminerad inom hr att få jobb då konkurrensen är större för vissa jobbplatser.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    civilekonomprogrammet är ett 4-årigt program. Till kandidatexamen läser man i 3 år. Civilekonomutbildningen är alltså ett år längre än kandidatprogrammet. Vad gäller ämnet matematik, så krävs det godkänt betyg i gymnasiekurs matematik 3 (3b eller 3c) inom särskild behörighet till ekonomiutbildningar på de svenska lärosätena, däribland till civilekonomprogrammet. Vad "bra på matte" är, exakt, och om du och tänker på samma sak, när vi tänker på "bra på matte" är svårt att bedöma. Ju mer matematik man kan, desto bättre! Jag skulle definitivt rekommendera att läsa även matematik 4 och kanske även matematik 5 eller specialisering (för de kurserna får man, dessutom meritpoäng vid ansökan till ekonomiutbildningar på de svenska lärosäten). Men, formellt sett, räcker E i matte 3b (eller 3c). Så, om man har godkänt betyg (E) i matte 3b eller 3c, så har de utbildningsansvariga gjort bedömning att hen har en rimlig chans att klara utbildningen på civilekonomprogrammet.
    Vad gäller HR, så efterfrågar arbetsgivare goda kunskaper i arbetsrättsliga frågor. Konkurrensen om HR-jobben är hård. Många tvingas jobba med annat, än HR, även om de har HR-utbildning. Är man mycket motiverad, så kan man kämpa för att komma in via praktik eller ha tur och få sommarjobb och på så sätt få in foten in branschen. Det är i alla fall vad vi får som svar för de som är verksamma i branschen. På små arbetsplatser kan man behöva bli "allt-i-allo": jobba både som löneadministratör, rekryterare, chefssekreterare, HR-specialist och ansvarig för personalens fortbildning samt boka resor, föra protokoll, bistå chefer med diverse arbetsuppgifter som schemaläggning, anskaffning av vikarier mm och m.fl. Man kan dock få ganska hög lön mot att man avsäger sig rätt till övertidsersättning men man kan under vissa perioder behöva jobba många fler timmar än endast 40 tim/vecka. 60-timmars arbetsveckor utan övertidsersättning är inte helt ovanligt företeelse inom "HR-branschen". Innan man får heltids-/tillsvidare anställning kan man behöva ta flera korta vikariat, gå på praktik, ha sommarjobb, extrajobb och så kan man ha det i ett antal år... vissa ger upp och lämnar branschen; andra (de som är mer envisa, motiverade eller har tur) kan så småningom få heltids-tillsvidare (så kallad "fastanställning"). Det finns säkert exempel på de som hade tur och ganska fort fick fastanställning. Om jag stod i valet och kvalet mellan civilekonomprogrammet och HR-utbildningen, skulle jag välja civilekonomprogrammet. Men om man ogillar matte, så kanske inte det blir en bra lösning heller...
    Som tur är, finns det tusentals olika yrken! Du får gärna kika på många yrkespresentationer; på www.framtid.se finns över 2.ooo yrken beskrivna.

    Studie- och yrkesvägledare