Mustafa

    Hej syv! Jag ska nu börja mitt sista år på gymnasiet och ska efter jag tagit examen plugga till pilot. Jag har sedan jag varit 11år drömt om att bli pilot och förföljer min dröm. En utbildning i Stockholm för att bli pilot kostar ca 900,000-1.000.000kr om man inte blir antagen på en skola. Jag har redan nu börjar kika på skolor och utbildningar. Jag hitta en skola i Island som har ert samarbete med CSN som bara kostar 600.000kr. Det är självklart fortfarande mycket pengar men billigare än vad det är i Sverige. Jag kontaktade CSN och kom fram till att dem bara kan ge ut 357.000kr. Och det är ju självklart väldigt generöst och bättre än nästan alla länder då vi får betalt för att plugga. Men den summan räcker inte till hela utbildningen. Jag önska att jag hade sparat långt innan eller att familjen kan hjälpa mig men det kan dem inte. Jag har surfat runt hela Google känns det som men jag hittar inga vettiga svar. Min fråga är: 1: hur kan jag få resterande summan att betala för min utbildning. 2: kan jag ta studielån OCH banklån. (Tvekar dock på art jag kommer få det då jag ingen har en inkomst.) 3: känner ni till något annat bidrag eller lån som studenter även kan få? 4: finns det några stipendier jag kan söka som kan täcka resten av kostnaderna! Uppskattar din tid! Tack i förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du ställer några frågor:

    Dina frågor är:

    1: hur kan jag få resterande summan att betala för min utbildning?
    Tips! hör med den skolan du vill komma in på; ofta kan de ge några förslag, t.ex brukar skolorna samarbeta med "utlånings-ställena", för att ge de studerande möjlighet att gå deras utbildning;
    andra sätt är att jobba först och spara pengar; försöka låna från vänner och släkt; kontakta CSN ännu en gång och fråga om de kan ge lite fler tips och ngt. förslag.

    2: kan jag ta studielån OCH banklån? (Tvekar dock på art jag kommer få det då jag ingen har en inkomst.)
    Jag är tveksamt till att banker skulle låna ut pengar utan säkerhet, men fråga du på bankerna; det blir deras beslut - därför bör man fråga dem.

    3: känner ni till något annat bidrag eller lån som studenter även kan få?
    Det finns ett antal olika stipendier som man kan försöka hitta möjlighet att söka; även den skola som du söker till kan kanske tipsa om några stipendier att söka, eller pengar ur någon fond... finns ingen sammanställning av alla de fonder & stipendier, tyvärr - ofta är de rätt små... och så är det absolut inte garanterat att man får ngt., men du får försöka. Och vi önskar dig lycka till!

    4: finns det några stipendier jag kan söka som kan täcka resten av kostnaderna?
    Se svar ovan.

    För övrigt, så vill jag tipsa om yrkeshögskoleutbildningar, där det blir betydligt billigare (då svenska staten betalar en stor del av kostnaden). Kika gärna på:
    yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-lund/kommersiell-droenaroperatoer
    yhguiden.se/utbildning/osm-aviation-academy/trafikflygarutbildning
    yhguiden.se/utbildning/svensk-pilotutbildning/trafikflygarutbildning-helikopter
    yhguiden.se/utbildning/svensk-pilotutbildning/trafikflygarutbildning-flygplan
    yhguiden.se/utbildning/trafikflyghogskolan-lunds-universitet/trafikflygarutbildning-ljungbyhed-lund