Junior

    Hej jag är 19 och fyller år i September och ska gå vvs montör på yrkeskomvux. Fick beslut från csn att jag får studiemedel från och med juni. Kan man göra något åt detta då jag inte bor hemma och börjar studera i januari och har utgifter som jag inte kommer klara mig på bidraget som jag antar ligger på 1250kr som på gymnasiet. Jobbar heltid extra men är rädd att jag inte kommer hinna med båda.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Junior!
    Jag tror inte CSN kan göra undantag från regeln att studiemedel för studier på komvux kan man få tidigast från 1 juli det året man fyller 20 år. Men fråga CSN om de kan göra undantag... tror som sagt Inte de kan göra det.
    Jag har ett förslag på att du tittar på möjlighet att få Bostadsbidrag för unga från FK. Läs info på forsakringskassan.se/privatpers/studerande/bostadsbidrag_till_unga

    Andra tips! Se om du kan senarelägga dina studier och läser när du är gammal nog för att ha rätt till studiemedel. Undersök om familjemedlemmar kan hjälpa dig tills du får bättre ekonomi, t.ex genom personliga lån, som du betalar tillbaka när du har råd. Studiemedel är också i mångt och mycket ett LÅN. Bidragsdelen för heltidsstudier är endast 3.ooo kr/månad, resten är lån, och lån ska betalas tillbaka med uppläggningsavgift och renta... så det kanske är mer fördelaktigt att låna hos släkt och vänner så att du inte betalar tillbaka med ränta, uppläggningsavgift och andra omkostnader.