Jonathan

    Hej, Kan man läsa en kurs man har läst på gymnasiet och har fått A på igen på kumvux? Och där med få CSN tillhörande den nya studietiden? Samma sak om man läser en kurs man har t.ex. B i på kumvux och får ett lägre betyg kommer det kunna påverka en på något sätt? Är alla kumvux utbildningarna csn berättigade?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan!

    Om man har flera betyg i samma kurs, är det det Högre betyget som gäller (även om man fick lägre betyg senare än man fick högre betyg).
    ang.Studiemedel: beslut fattas av CSN, men vad jag vet så bryr sig inte CSN om det är en "omläsning" eller nya studier. CSN registrerar kurs påbörjad och avslutat och så vill CSN se att man fick godkända betyg under den tiden som man läste med studiemedel. Problemet är dock att komvux kommer inte ta in på samma kurs om man redan har godkänt betyg i kursen (och ännu mindre sannolikt är det att komvux skulle bereda plats på en kurs i vilken man har A i betyg).
    Sedan undrar jag också varför man skulle vilja läsa samma kurs igen om man redan har A betyg i kursen? Det känns som slöseri med tiden. Man kan göra ngt mer produktivt på den tiden. :)

    Du frågar också om alla komvux-utbildningarna är CSN-berättigade. ... svar på den frågan är lite komplicerat. Inom komvux erbjuds bland annat SFI och kan även erbjudas uppdragsutbildningar, som arbetsgivare köper för sina anställda. Studier inom SFI ger inte rätt till studiemedel (så det är en komvuxutbildning som inte ger rätt till studiemedel).
    Grundskole- och gymnasiala kurser ger i princip rätt till studiemedel men så beror det också på studietakt (läser man på lägre studietakt än halvtid, har man inte rätt till studiemedel) och individen som söker studiemedel måste både ha principiell rätt till svenskt studiestöd + inte har "straffat ut sig" hos CSN sedan innan.

    • : Tack för svaret! Okej det gör det lite tydligare för mig, så man måste har icke-godkänt för att läsa ämnen på kumvux? Hur går man tillväga om man vill läsa upp betyg som man redan har godkänt i då?
    • Julia : Ingen kan förbjuda dig att söka kurser på komvux. Ibland kan man ha tur och kommer in på någon kurs i vilken man har E i (eller kanske t o m D i betyg)... allt beror på hur ekonomin ser ut. Komvux har viss budget för varje termin och när pengarna är slut, då kan ingen mer få utbildningsplats. Prioriteringsordningen är sådan att de som redan har godkända betyg och söker läsa om samma kurser ställs sist i kön... så oftast får de ingen plats. För att höja godkända betyg hänvisas man oftast till Prövningar. Som icke-gymnasieelev kan man göra prövningar i hela Sverige (behöver inte vara i den kommunen man bor eller är folkbokförd i).