anonym

    Hej Hur kommer prognosen att se ut för digital marknadsföring i framtiden? Kommer det enkelt att få jobb efter en utbildning på yrkeshögskolan? Konkurrerar man med andra som har examen från universitet? Jag har tänkt gå en digital och marknadsföring utbildning på yrkeshögskola i 2 år men vet inte hur framtiden ser ut. Vet ni på frågasyv något om framtidsprognos? Hur är det att jobba som digital marknadsförare? Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Digital marknadsförare är snarare ett samlings-begrepp än ett enskilt yrke. yrken inom det område är i Sverige icke-reglerade, alltså finns inga strikta krav eller i alla inga centrala/generella krav på vilken utbildning eller andra meriter som t.ex arbetslivserfarenhet som man måste ha, utan varje arbetsgivare får fritt bestämma vem hen anställer. Detta gör det otroligt svårt att svara på frågorna om bl.a vilken utbildning som bör rekommenderas.På sidan framtid.se/yrke/digital-marknadsforare ser du att det står att det är lätt att få jobb. Du kommer söka jobb om några år, t.ex om 2 år och hur läge ändras i framtiden är det ingen som vet. Vem kunde t ex föreställa sig att Covid-19 skulle drabba oss alla?
    Du frågar om du kommer efter en yrkeshögskoleutbildning söka samma jobb som folk med högskoleutbildningar och svar på den frågan är... Nja... kanske eller kanske inte (oklart). Å ena sidan, pga yrken är icke-reglerade, får folk med diverse olika utbildningar söka samma jobb och då kan du konkurrera mot de jobbsökande som har högskoleexamina, men å andra sidan så är högskoleutbildningar längre och mer teoretiska och yh-utbildningar: kortare och mer praktiska vilket medför att det är ofta inte exakt samma typ av jobb man söker. Fördelen med att läsa på en yh-utbildning där LiA, lärande i arbete (en sort praktik) ingår är att man genom praktiken skaffar sig arbetslivserfarenhet och kontakter. Många får jobb på sina LiA-platser. I högskoleutbildningar ingår det sällan praktikperioder.
    Så länge det inte ges något jobb-garanti kan man ej garantera att få jobb. Mycket beror på hur driftig man är, vilka kontakter man har eller kan skapa sig + ibland krävs det en gnutta tur. :)

    Studie- och yrkesvägledare