Elaf
    Hej, jag går natur första år och det är dags att välja individuellt val. Och jag tänker plugga vidare till arkitekt. Jag vill gärna veta mer om digital skapande och vad man kan ta nytta av den. Och om den kan hjälpa mig i framtiden eller om den hjälper mig till att plugga till arkitekt eller ingenjör. Och vad är det bästa att ta, moderna språk 4 eller digitala skapande för mig som har ingenjör vägen eller arkitekt i tanken till att plugga vidare till. Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elaf,

    både moderna språk 4 och digitalt skapande är mycket "nyttiga" kurser i den situationen som du beskriver. Moderna språk 4 ger dig 1.0 meritpoäng som höjer ditt meritvärde och du får med det större chans att komma in på de universitetsutbildningar som du nämner i din fråga.

    Och digitalt skapande är en kurs som ger bra kunskaper som kan bli till stor nytta i de yrken som du siktar på. Så, det blir ett tufft val.
    Det går i och för sig att få max antal meritpoäng även utan mod.språk4. I så fall gör man det genom eng7 (som ger 1.0), mod.språk3 (som ger 0.5) och 1.0 till för "högre mattekurser". Vilka är "högre" kurser inom matematik? Jo, till universitetsutbildning till Arkitekt krävs i Sverige matematik 3, och då är högre kurser - från matte4... och då kan du t.ex läsa även matte 5 eller matte specialisering, så får du i så fall ännu 1.0 meritpoäng för godkända betyg i de kurserna.
    Det är annars inte alls obligatoriskt att ha några meritpoäng, men de höjer ditt meritvärde, så det blir lättare att komma in på universitet.

    • Elaf : Tack så jätte mycket för ditt svar. Så du menar att matte är det som spelar roll i detta fall, jag kommer att läsa matte 1,2,3,4c och funderar alltingen mellan ma5 eller eng7. Men för utbildning arkitekt så är det ma som spelar större roll och inte eng?. Hoppas att jag får svar på det så att det blir tydligare för mig. Och fortfarande är jag tveksam mellan digital skapande som gerr 100 p och moderna språk 4 som ger också 100p. Vet verkligen inte vilket som kommer hjälpa mig mera i framtiden.
    • Milla :

      Det är alltid bra att kunna mer engelska och godkänt betyg i eng7 ger 1.0 meritpoäng. Har man godkänt betyg i matematik 3b eller 3c, så blir man - vad gäller ämnet matematik - behörig till svenska universitetsutbildningar till Arkitekt. Vad gäller engelska, så krävs det godkänt betyg i eng6 för grundläggande behörighet. Dock är det bra att kunna så mycket matematik och så mycket engelska som möjligt, nästan oavsett vilket yrke man siktar på! :) Moderna språk 4 ger också 1.0 meritpoäng, precis som engelska 7. Vänligen ta del av information om Meritpoäng på gymnasieGuiden.se/merit