Rebecka

    Jag har gått Barn&fritidsprogramet med inriktning personlig tränare Efter det har jag läst på komvux: engelska 6, matte 2 och naturkunskap 2. Jag skulle verkligen vilja jobba med djur, främst djurvårdare. Har inte de kurser som krävs för att söka in till det, finns det någon väg att gå? Kan man läsa upp de kurser som saknas på något sätt? Komvux, yrkeshögskola eller vad som helst?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecka, många olika yrkeskategorier jobbar med djurs hälsa,
    t.ex för att kunna jogga som Djursjukskötare läser man på SLU, det är utbildning på högskolenivå. Men om du i första hand tänker på yrket djurvardare-djurskötare så är det gymnasial utbildning som ger de kunskaperna som krävs som i första hand finns inom gymnasiet på NB. Det är inte säkert att som vuxen kunna hitta och komma på en motsvarande utbildning.
    Har du frågat på komvux i den kommunen där du är folkbokförd?
    Du kan annars se om det finns ngn utbildning på folkhögskolorna (utbildningsutbud förändras) som skulle vara intressant för dig. I listan på folkhogskola.nu/djur finns det cirka 30 utbildningar på folkhögskolorna som har ngt med "Djur" att göa - se om ngn av dem blir intressant för dig.
    Inom yrkeshögskola finns de påbyggnadsutbildning för de som är djurvårdare, i grunden. Kanske skulle man kunna med rätt bakgrund (t.ex om man är uppvuxen på en gård) och/eller längre praktik på en arbetsplats där man tar hand om djur kunna ändå komma in på en yrkeshögskoleutbildning; dock kan inte det garanteras.
    Kika också på yrket djurfysioterapeut - där man utbildar sig till fysioterapeut först och sedan genom påbyggnadsutb. blir just djurfysioterapeut.