Moa
    Jag kommer antingen börja på Viktor Rydberg eller Östra Real i Stockholm och undrar om jag sedan efter gymnasiet har en chans att komma in på sjuksköterskelinjen även utan full meritpoäng i engelska, matte och språk. Det kommer jag bara kunna göra om jag börjar på Viktor Rydberg och det är inte säkert att jag kommer in där.

    Jag ska läsa ekonomi ekonomi då.
    Så kommer jag har en bra chans att komma in på sjuksköterskelinjen endast på mina betyg även om jag inte har full merit?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Moa!

    Antagningsgräns till Sjuksköterskeprogrammet i Stockholm har vid de senaste antagningar legat på mellan 16.5 och 17.5 i Meritvärde.
    17.5 i Meritvärde får man om man har alla B-betyg från alla kurser på gymnasiet & detta utan några Meritpoäng. Om man t.ex. har 2.5 i merit, då räcker det med 15.0 (det vill säga C-betyg i alla kurser).

    Det har alltså under de senaste året var fullt möjligt att komma in på Sjuksköterskeprogrammet i Stockholm utan att ha några meritpoäng alls men du som kommer att läsa Ekonomi (ekonomi) borde få Meritpoäng för Matte 3 (eftersom det till Sjuksköterska krävs Matte 2 och i EK, ekonomi ingår Matte 3 som en obligatorisk kurs).

    Önskar dig allt väl! Lycka till!
    ANNA