Askin
    Efter du pluggat på en högskola, säg juristutbildningen, vad är meningen med att fortsätta sina studier efter det? jag har fått veta att man kan ta en magisterexamen, masterexamen, licentiatexamen och doktorexamen. vad skulle detta ge för fördelar? Vad är en juris doktor undrar jag också? vad får den för fördelar gentemot en jurist osv.. Vad jobbar en juris doktor med? vill typ veta allt kring juris doktor, finns det något exempel på någon person?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, Juris doktor är en formell titel för person som t.ex. avlagt doktorsexamen inom juridisk fakultet . Ofta är det en ingång till att man forskar inom ämnet och jobbar då kanske som konsult eller rådgivare - eller så undervisar man kanske på ett universitet. Det är svårt att säga att en Juris doktor skulle vara mer kommersiell gångbar ute på en arbetsmarknad än en som inte har titeln - det är möjligt men ofta så doktorerar man inte det första man gör efter en jur.kand utbildning - man jobbar ofta ett tag först.

    Kanske kan du kontakta Advokatsamfundet och be om lite mer information kring just detta? http://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2011/Nr-3-Argang-77/Sveriges-forsta-kvinnliga-juris-doktor-hyllad/

    /Lena, Syv