Ebba

    Hej! Jag undrar vilka vidareutbildningar som är tillgängliga efter att man slutfört kandidatexamen i sociologi. Jag bor i Göteborg och vill läsa antingen på plats i Göteborg eller distans på något annat lärosäte. Jag är intresserad av pedagogik och har funderat på om det går att läsa master/magister inom det trots att min kandidat är sociologi? Om inte undrar jag vilka kurser/program som finns tillgängliga för att bygga en dubbelkandidat i sociologi och pedagogik.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vad gäller "distans" - glöm inte att det är skillnad på distans med eller utan Obligatoriska träffar. Så, när du tittar på "distans-utbildningar" glöm inte att undersöka om det ingår obligatoriska träffar och fundera i så fall om du ska kunna åka till skolan för att delta i de träffarna. Utbildningar på distans utan obligatoriska träffar är, på de svenska högskolor och universitet, ganska få.
    Jag vill börja svara med att råda dig prata med studievägledare på den institutionen där du läste till din kandidatexamen i sociologi. Den studievägledaren har säkert fått liknande frågor många ggr förut och kan ge bra tips och råd.
    Utbildningsutbud förändras och fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden. Innan anmälningsperioden startar kan man inte vara säker på att man kan se alla de utbildningar som blir sökbara.
    Du nämner i din fråga "dubbel-kandidat"-examen i sociologi och i pedagogik. Om man vill ta ut kandidatexamen i pedagogik, måste man ha minst 90 godkända högskolepoäng i ämnet Pedagogik (bestående av 30 hp-kurser i pedagogik). Man måste också ha läst och fått godkänt i en kandidat-kurs med inriktning "pedagogik". Vilka övriga poäng som kan ingå måste du fråga studievägledare på den institutionen där du vill ta ut din examen (du kan få olika svar från olika lärosäten).
    Vad gäller utbildningar på avancerad nivå, så finns det 2-åriga masterprogram, 1-åriga magisterprogram och kan även finnas fristående kurser. Ang.behörighet till utbildningar på avancerad nivå, så är det antingen att du söker till utbildningar där det i utbildningsnamnet finns ordet "sociologi" eller att du gör översiktlig bedömning att du kanske kan vara behörig och frågar antagningsgrupperna/antagningsenheterna på de lärosäten där utbildningen ges (detta för att behörighet till utbildningar på avancerad nivå beskrivs ofta i mer eller mindre "vaga ordalag" och vem som är behörig beslutar antagningsgruppen om).
    Du känner säkert lärosätenas gemensam webbplats www.studera.nu och www.antagning.se där sökbara utbildningar på högskolor och universitet bör hittas.
    Vilken utbildning du kan/vill eller behöver gå (förutom kandidat i sociologi) beror i mångt och mycket på vad dina mål är: vill du få ett jobb snarast, i så fall var, vilket jobb? vill du gå mot att kunna - på sikt - bli forskare då kommer du att ha en lång och osäker väg framför dig; och utbildning på avancerad nivå (lägst magisterexamen) är ett måste (för att kunna få en chans att gå vidare mot att kunna ev. bli forskare).

    Studie- och yrkesvägledare