Elias
    Hej jag går just nu i åttan och vill studera juridik i Storbritannien (helst på Cambridge eller Oxford), men jag vet inte om det är bättre att välja Samhällsprogrammet med någon inriktning eller Ekonomiprogrammet med juridik inriktning.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Elias!
    Om du vill läsa utomlands efter gymnasiet, rekommenderar jag i första hand IB programmet och du kan läsa info om IB på den här sidan http://www.gymnasieguiden.se/program/IB
    Om vilka skolor som erbjuder IB i Sverige, kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=17&vocation=
    Men tänk på att juridik är det stor skillnad på i olika länder ( det är inte samma lagar som gäller i olika länder ) och jurister med utbildning från ett annat land måste oftast läsa om i princip hela juristutbildningen för att kunna jobba i Sverige.
    Men om du vill jobba som jurist i Storbritannien så är det helt rätt att planera studera juridik i det landet.
    I fall du vill jobba som jurist i första hand i Sverige , är det bättre att planera läsa juridik i sverige i stället.
    Om du inte vill eller kan läsa på IB och valet står mellan SA och EK, då kan du läsa vilket som men på EK, inriktning Juridik får du prova-på läsa några juridiska kurser. Dock gäller det som du kommer att lära dig på de kurserna just i Sverige. Det kanske är ganska annorlunda lagar i Storbritannien ... Då kan det vara bättre att i så fall läsa på samhällsvetenskapsprogrammet. Planera för att läsa extra kurs i engelska, eng7 som är bra att ha betyg i, oavsett om man sedan läser i Sverige eller utomlands: i sverige ger den kursen meritpoäng, som ger fördelar i konkurrensen om plats på högskola.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare