Leonard
    Hej!
    Jag läser IB, men tror inte jag kommer klara proven i Kemi och Biologi. Om jag misslyckas, kommer jag inte ha någon behörighet alls då? Jag menar i svenska program kan man ju ta studenten om man misslyckas med en kurs kemi, och ändå söka till högskola direkt, med undantaget att man då ej har behörighet i Kemin. Hur fungerar det hela inom IB? Kan jag få grundläggande behörighet, trots att jag inte lyckas knipa ett IB- diplom? Läste första året Naturvetenskap, så läste alla "grundläggande" kurser där.
    • Anna : Hör av dig sen och berätta hur det gick! Vi håller tummarna!

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Leonard!

    Det finns möjlighet till ”Retake” året - i kurs/er som man inte klarade. Efter kompletteringen prövas du då i kvotgrupp BII, vid ansökan till en svensk högskoleutbildning (prövas i "kompletteringsgruppen").

    Vi får hoppas att det går bra på slutproven för dig. Om det fanns en påtaglig risk att du kunde misslyckas, så tror jag att dina lärare skulle ha pratat med dig om det och försökt lösa problemet på förhand - t.ex genom att råda dig byta program eller erbjuda extra hjälp i ämnena.

    Hör gärna av dig och berätta hur det går!

    Vänligen

    Peter SYV

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Jag bad en kollega som jobbar som IB-coordinator att svara på din fråga och här nere kan du läsa det svaret i sin helhet:

    För att få sitt Ib diplom så behöver man ha 24 poäng. Det finns sedan vissa andra krav som måste uppfyllas. Man måste ha 12 poäng sammanlagt i HL ämnen och 9 poäng sammanlagt i SL ämnen, man får ej ha en etta i något ämne.
    Skulle man inte fixa detta så kan man göra retake (omprov) i det ämne som man misslyckades i. Det får man göra 2 gånger och det kan göras i November Exam ( ej vanligt i sverige , fastän vi brukar ha några elever som gör det på vår skola, det kan vara att man ej fått Diplom eller så vill man höja ett betyg), men annars så gör eleverna det i maj påföljande år.
    Utan Diplom blir man ej behörig till högskola/universitet i Sverige, men flera universitet i England tar in elever som ej fått Diplom.
    Man kan ej läsa upp betygen på komvux, men flera av våra elever som ej fixat Diplomet går till folkhögskola och det räcker med ett år där och på så sätt kan de söka in på den kvoten. Tex en elev fixade ej diplomet pga matten men gick till folkhögskola och läser nu på sitt 3:e år på Handels i Göteborg Internationell ekonomi och det går mycket bra för honom.

    Vi har nu fått ännu ett svar från en SYV som jobbar med just IB-programmet och du kan läsa det svaret (i sin helhet), se nedan:

    Man måste komma upp i en total poäng på minst 24 poäng för att få IB-diplom, IB-diplomet ger grundläggande behörighet. Vad man behöver få för poäng mellan 1-7 i respektive ämne kan du läsa i bifogat fil nedan. I regel är det betyget 4 för att uppnå särskild behörighet i ett ämne, men undantag finns i vissa ämnen där det räcker med betyget 3 https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/

    Klarar man inte att uppnå 24 poäng behöver man göra retakes (omprov) på de ämnen där man inte nådde upp till minimigränsen. I den region jag jobbar, västra götalandsregionen, ges bara retakes en gång per år och det är i maj månad. Misslyckas man även på sin första retakes får man vänta ytterligare ett år för att försöka igen. Man får bara göra slutproven tre gånger, dvs första gången, och sen två omprov med ett år emellan. På vissa orter (vet inte hur det är i Stockholm) kan man eventuellt göra retakes en gång i halvåret, men det kan du ju kolla upp med en IB-skola i Stockholmsområdet. Det utgår även en kostnad för registrering samt en avgift per ämne man behöver göra retakes i. Har inte exakta siffrorna där jag befinner mig just nu, men tror det ligger kring ett par tusen i registrering plus någon femhundring per ämne (på ett ungefär då jag som sagt inte har korrekta siffror tillgängliga där jag är i dag).

    Om man inte klarar sina tre försök eller om man inte vill vänta ett år mellan försöken är alternativet att gå till vuxenutbildningen med de ämnen man läste under förberedelseåret pre-ib (för elever som läst detta) för att komplettera mot en annan gymnasieexamen. Men då fattas det i regel cirka två års studier för att uppnå en annan gymnasieexamen (pre-ib motsvarar ungefär åk 1 på SA-programmet). IB-kurserna brukar inte kunna valideras rakt av mot vuxkurser, men om eleven har goda kunskaper kan han/hon kanske göra särskild prövning för att få betyg i kursen snabbare.

    Utan IB-diplomet är man inte behörig till eftergymnasiala utbildningar i Sverige (hur yrkeshögskolan bedömer vet jag dock inte då de kan ta in 20 % om de vill på reell kompetens). Men till högskolor/universitet i Sverige där är det diplom som gäller. Dock kan vissa skolor utomlands i bland ta emot elever som ligger någon poäng ifrån diplom, men det är inget man kan räkna med då dessa skolor snarare tillhör undantaget.

    Och... alla goda "ting" är, som bekant, TRE :) och här kommer det ännu ett svar från en annan IB-coordinator, som svarade på Engelska:

    If students do not pass 1, or more, components (subjects) within IB then they have several options.
    They can choose to re-sit the exam in that subject. This is like sitting a “prövning”. Just like “prövningar” resits are only available at certain times of the year and students must register (anmäla) in good time.
    Students are allowed to resit components as many times as they like in order to create their “Diploma” BUT, they only have 2 or 3 years from the date of the first exams in order to complete all the sections. After that time is up, then the original grades (from 3 years before) are no longer valid to be combined with new component results.
    Resits can be requested at any IB school, but other schools may charge the students the exam entry fee (at carlforsska our students never have to pay for the exam entry resit fee if they are former students).
    Alternatively, students can choose to finish their studies with the IB equivalent of a “samlat betyg dokument”. This is where they take certificates in the subjects that they have passed, rather than a diploma showing the results of the entire programme.

    There are many, complex rules about what happens if students “fail” 1 or more subjects. These cover all possibilities including where the students have enough points to have a diploma, yet fail 1 (or more) subject(s).
    To be honest, these exact details are too complex to summarize in an email, which is why first year students are enrolled into a specialised subject, that i teach, which explains how the IB works.