Maribel

    Hej! Jag undrar vad skillnaden är mellan ekonomi o samhäll juridik i gymnasiet. Är det stora skillnader mellan de? Är det lika mycket plugg på båda? Lär man sig mycket om företag i ekonomi juridik.? Är det något man lär sig mer i de ena profilen mer än den andra? Vad är det man fokuserar mest på när det gäller varje profil?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    EK/nationell inriktning Juridik inkluderar som obligatoriska bland annat alla de kurser som är inriktningskurser för inriktningen Juridik och det är obligatoriskt på alla gymnasieskolor;
    i SA finns däremot ingen nationell inriktning som skulle hela "juridik" utan det är en enskild gymnasieskola som skapar en "profil" av de kurser som skolan anser passar att ta in (kan vara ganska olika på olika gymnasieskolor vilka kurser de stoppar in i den "profilen" och ändringar i kurssammansättningen kan också ske under din gymnasiegång, för att de kurserna som inte är obligatoriska, enligt skolverket, får bytas ut mot andra kurser - och gymnasieskola kan göra det i fall lärarbrist uppstår eller ngt annat händer som gör att skolan inte längre kan erbjuda de kurser som på förhand vara "inlagda" i profilen.
    Så, vill man garanterat läsa kurser inom Juridik på gymnasiet, då rekommenderas Ekonomiprogrammets inriktning (Nationell inriktning) Juridik.
    I SA finns tre olika nationella inriktningar - du kan se vilka på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA
    Hur mycket varje elev faktiskt lär sig beror väldigt mycket på den eleven. Det går att hämta in kunskap även utanför skolan, genom självstudier, föreningslivet, arbetslivserfarenhet och dylikt.
    Om ekonomiprogrammet kan du läsa på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK
    I varje beskrivning av ett gymnasieprogram på www.gymnasieguiden.se finns även snabblänk till programmets (generella) programplan och programstruktur finns längst ner i programplanen som "brickorna" där det "plussas på" vilka bitar som programstrukturen måste bestå av för att eleven ska kunna uppnå kraven för examensbevis från det programmet. Generell information om kraven för examensbevis från gymnasiet var god se gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    Obligatoriska kurser måste gymnasieskola erbjuda. Valbara kurser kan skola välja åt eleverna. Vilka valbara kurser som eleven ska kunna läsa på just den utbildningen och på just den gymnasieskola kan man inte garantera på förhand. Förändringar kan ske. Varje gymnasieskola kan endast säga att de har för avsikt att erbjuda "de här valbara kurser" men hur det sedan blir är det faktisk ingen som vet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Maribel : Tack för svaret men vad skulle du säga att varje profil handlar om och vad är det de mest fokuserar på. Lär man sig om ekonomi om man går i samhäll juridik?
    • Milla : Du får be den gymnasieskolan som skapade (på sin egen skola) profil "juridik" om information om vilka kurser du avser att "stoppa in i" den profilen. Min GISSNING skulle vara att det är eller kan vara t.ex följande kurser: Affärsjuridik, 100poäng och Privatjuridik, 100poäng - det är 200poäng inom "individuellt val", alltså är min gissning att skolan kommer välja kurser inom Individuellt val åt dig. Om du tittar i programplan för SA, så finns det inte några "rent-juridiska" kurser i listan som får läsas som programfördjupning och därför måste det bli inom Individuellt val. Där får endast 200poäng plats, alltså två stycken 100p.kurser, mer får ju inte plats. Sedan kommer elverna uppmanas att välja temat för gymnasiearbete som har med juridik att göra (eftersom de läser profil juridik). Annars så kan också en kurs Humanistisk-&samhällsvetenskaplig specialisering, 100poäng "väljas åt" eleverna som ska läsa profil Juridik och då utformar skolan den kursen med någon sort "juridisk inriktning" - det är 100p.inom programfördjupning som "försvinner från elevens val", och eleven väljer färre kurser/poäng. Fördelen med att välja en Profil är att det på förhand är mer eller mindre klart vilka kurser som ska läsas; man behöver inte bekymra sig över val av "valbara kurser" men sedan, om lärarbrist uppstår eller ngt annat "händer" så kan skolan ändra sig och erbjuda andra kurser. Det är inte alls obligatoriskt att, för att uppnå kraven för examensbevis, läsa juridiska kurser på Samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet. Skolan kan säga att vi tyvärr inte längre kan hålla det som på förhand var planerad (t.ex för att läraren i juridiska kurser blev plötsligt föräldraledig vilket man på förhand inte kan veta om... i alla fall inte på två års framförhållning... så det kan i värsta fall bli så att man ej får läsa juridiska kurser eller i alla fall inte så många av dem...