Catalina
    Hej! Jag är 16år gammal och ska börja i gymnasiet i september.
    Jag har sökt till ekonomi och sam sam som andra handsval.
    Jag skulle vilja veta vad det är för skillnader på linjerna och vad jag skulle kunna läsa vidare i högskola/universitet.
    Jag har inte så höga betyg och har även lite svårt med matte så ekonomi kanske blir för svårt?
    Jag vet inte vad jag vill bli men gillar båda linjerna för har hört att de är ganska brett.
    Jag skulle också vilja veta vad det är för skillnad mellan universitet och högskola.
    Och vad som behövs för att komma in , tack! :)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, först och främst är Ekonomi och Sam ganska lika i grundpaketet när det gäller kurser. Man läser dock mer språk på Sam än på Ekonomi och på Ekonomi har du mer matte om du väljer just ekonomiinriktningen. Annars blir du behörig till ungefär samma sak på högskolan från båda programmen. Vill du veta mer exakt vad som skiljer så kan du här på Gymnasieguiden kolla kursplanerna för de olika programmen så kan du se skillnader;

    http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/EK.pdf

    Orden universitet och högskola är inte namnskyddade och vem som helst kan därför använda dem. Däremot får inte vem som helst ge examen på universitets- eller högskolenivå. För att få göra det måste man ha ett examenstillstånd. Förr var det mer skillnad på universitet och högskola men nu längre är det inte det på samma sätt.

    Det finns jättemycket att läsa på en högskola/universitet och på Sam och Ekonomi läser du många av de kurser som krävs inom just dessa områden. /Lena, Syv