josefin

    Hej jag är intresserad av ekonomi program på uni men vart är det lättast chans att komma in förjtom Dalarna och linneauniversitet ttp? Tänker på ekonomprogram, mäklarekonom Osv Såg att skövde hade ganska lågt, men vet ni något mer? Sen förstår jag ej jag kollar på uhr.se antagninstatistik och när man söker så kommer tex ekonomprogramet i skövde upp flera gånger B1 och B11 flera gånger med olika merit , va menas? Hur ska jag veta vilken som gäller?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    BI är direktgruppen, alltså sökande som inte behövde komplettera, utan var behöriga direkt;
    BII - kompletteringsgruppen, alltså sökande som kompletterade (antingen pga de utan komplettering var Obehöriga, eller att de genom komplettering höjde sitt meritvärde).
    I vilken grupp eller grupper Du kommer prövas, beror på om du kompletterar eller inte. Är du behörig utan komplettering, men sedan kompletterar (för att höja ditt meritvärde), kommer du prövas i både BI och BII.
    Det är inte ovanligt att en och samma sökande prövas i flera urvalsgrupper, bl.a även i HP, med resultat av högskoleprovet.

    ang.antagningsgränser - de bestäms inte på förhand. Hur det brukar vara och hur det blir framöver, kan vara väldig olika. T.ex om antal utbildningsplatser utökas kan antagningsgränsen gå ner, men om fler söker och ha med sig högre meritvärde, då kommer antagningsgränsen gå upp.

    Mitt råd är att du söker till alla de utbildningar som du är intresserad av och att du samtidigt försöker höja ditt meritvärde och att du även gör högskoleprovet så många ggr du kan.

    Studie- och yrkesvägledare