Sofia
    Jag har läst en ekonomikandidat med inriktning företagsekonomi och vill nu komplettera med en utbildning inom personal. Har hört om andra som läst dessa i kombination. När jag sökt runt lite så verkar jag kunna tillgodoräkna mig en termin för mina företagsekonomiska poäng, vet någon om det finns någon annan lösning?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sofia,
    det är arbetsgivare som bestämmer vilken utbilnding som krävs eller önskas inom "personal-hanterings"-område /finns inga strikta regler, i alla fall inte nu... kanske i framtiden/, men som det är nu så får varje arbetsgivare välja fritt vem hen tycker passar bäst och det är jättesvårt att veta vad varje enskild arbetsgivare kommer att tänka.
    Allmänt känt är det att kunskaper inom Arbetsrätt är mycket bra att ha, om man vill jobba med "personla-hantering".
    Så, mitt första förslag blir att du kan komplettera med kurser i arbetsrätt. Se en lista på kurser på www.studera.nu

    Liselotte

    Om att söka till program med personalvetar.inriktning skriver du själv, i din fråga. Hur mycket av din tidigare utbildning som kan bli tillgodoräknat, är det en fråga som du måste få svar på av de utbildningsansvariga på just det programmet som du vill läsa. Tyvärr är vår erfarenhet att de är jättesvårt att få förhandsbesked, utan man söker först till programmet och om man blir ANTAGEN, då ansöker man om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och det är just då som man kan få svar om vilka delar av programmet som man kan "hoppa över".