Melo

    Hej Syv! Jag är 21 år gammal och bor i Jönköpings kommun. Jag är inte klar med gymnasiet. Jag har en sjukdom som gör att jag inte klarar av långa eftergymnasiala utbildningar. Jag har därför bestämt mig för att läsa en gymnasial utbildning som jag kan lätt läsa någon inriktning efter gymnasiet till och börja jobba direkt. Jag tänker på ekonomi-programmet på gymnasienivå då man kan läsa en ett par år till och börja jobba snart efter man är klar med gymnasieutbildning. Dock hittar jag varken programmet eller fristående kurser inom programmet i jönköping. Har du tips på hur jag kan göra för att läsa programmet? Typ länkar till utbildningar eller kurser eller ett sätt att studiera programmet på? Notera att jag inte har någon aning om hur man läser fristående kurser. Annars har du tips på ett annat programm där man kan jobba direkt/kort efter gymnasiet? Gärna en utbildning som inte kräver kontakt med ungdomar/barn. Tackar för svaret!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    om du inte är klar med gymnasiet, och vill - på komvux - läsa mot examensbevis, behöver du boka tid med SYV på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) för studieplanering mot examensbevis. Numera finns det på komvux följande typer av examina:
    Yrkesexamen (mot olika praktiska yrken)
    Högskoleförberedande examen inom Naturvetenskap-Teknik
    Högskoleförberedande examen inom Samhälle-Humaniora.
    Några "program" som på gymnasieskolan, finns inte på komvux. Komvux kan dock sätta ihop kurser till "kurspaket" (detta görs oftast för att undvika schema-krockar men det görs inte på komvux i alla kommuner).
    Snabbast väg mot ett jobb är om du läser mot yrkesexamen (om du vill ha examensbevis) men annars går det att "klara sig" utan examensbevis (endast läsa ett kurspaket mot ett visst yrke - t.ex mot yrken som Elektriker, Fastighetsskötare eller Trädgårdsarbetare, bara för att nämna några praktiska yrken ... det är olika vad komvux i olika kommuner kan erbjuda).
    Av din fråga förstår jag att du kanske i första hand är intresserad av ekonomi och därför råder jag dig att fråga på komvux i "din kommun" om du skulle kunna läsa mot yrket Löneadministratör eller läsa ett yrkespaket "Försäljning & Service" eller ngt annat yrkespaket som t.ex "Ekonomi- / Redovisningsassistent". Du får gärna kika på skolverket.se/undervisning/vuxenutbildningen/komvux-gymnasial/yrkespaket-inom-komvux

    Studie- och yrkesvägledare