Oskar..08

    Tjena, jag är inte helt 100 på vad de e som jag vill gå på gymnasiet, just nu så står de mellan ekonomi ekonomi eller teknikvetenskap, jag klurade på om man kan gå ekonomi ekonomi på gymnasiet och sedan gå teknikvetenskap på högskolan då. Jag fattar att de kan vara olika kurser som behövs för olika "linjer" på högskolan men jag tänkte om de fanns någon tumregel och om de e någon kurs som inte finns på ekonomi som absolut krävs för alla teknik?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    när du skriver om att vilja gå  "teknikvetenskap på högskolan" vilka utbildningar eller vilka yrken tänker du på i så fall? Civilingenjörsprogrammen och Högskoleingenjörsprogrammen på de svenska lärosätena kräver - för särskild behörighet - godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 4.
    På gymnasiets ekonomiprogram läser man inte ämnena fysik eller kemi. Matematik läser man på EK/ekonomi t o m matematik3 b. Ofta, men inte alltid kan man välja till matematik 4.
    Det går att komplettera - för behörighet - efter gymnasiet. Om man läser på heltid på komvux tar det fem veckor för att läsa in kursen kemi1, fem veckor till för att läsa in matte 4; det tar 7.5 veckor för att klara, på heltid, fysik1a och ännu fem veckor för att klara av fysik2.
    Det finns (i alla fall som det är nu) naturvetenskapliga och tekniska basår både på universitetsnivå, på folkhögskolorna och på komvux. Ännu ett sätt att komplettera för behörighet är att skaffa sig kunskap genom självstudier och betyg genom prövningar.
    Vilken utbildning man går på gymnasiet är inte avgörande (eller behöver inte bli det, i alla fall) för hela den framtida arbetslivet.
    Vad jag förstår av din fråga, är du intresserad både av ekonomi och av teknik. Det finns inom de områden väldigt många olika yrken. Vissa av dem kräver specifik utbildning men många andra kan man få jobb inom med ganska olika utbildningsbakgrund.
    Jag vill råda dig att kika på många yrken. På www.framtid.se finns över 2.000 yrken beskrivna.
    Du kan t.ex börja med att kika på:
    yrke/budgetrådgivare
    yrke/pensionsrådgivare
    yrke/skattekonsult
    yrke/revisor
    yrke/forensisk-accountant
    yrke/controller
    yrke/vr-utvecklare
    yrke/it-arkitekt
    yrke/ux-designer
    yrke/hologramutvecklare
    yrke/embeddedutvecklare
    yrke/dataspelsutvecklare
    yrke/visualiserare
    yrke/3d-tekniker
    yrke/teknikinformatör
    yrke/nationalekonom
    yrke/ekonomikommentator

    Studie- och yrkesvägledare