Elev1

    Hej! Jag läser just nu ett basår. Jag började läsa för att jag tyckte det lät intressant och att jag alltid har haft lätt för matte. Men nu börjar jag undra om det är rätt. Jag har på senare år haft ett intresse av aktier och alltid varit ekonomisk, haft lätt för matte mm. Men då undrar jag, kommer ekonomibranschen fortfarande vara eftertraktad i framtiden, eller kommer automatiseringen och digitalisering mm ta över många jobb? Är lite sugen på att gå tillbaka till ekonomi, men känns osäkert pga av framtiden. Har allltid gillat att hålla ordning och ordning på pengar. Har funderat på IT också men har aldrig haft något större intresse för det. Industriell ekonomi är ju såklart ett alternativ, men känns bättre med vanlig ekonomi då det är otrolig betygshets på industriell ekonomi. Tacksam för svar : ) .

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lucke,
    med tanke på din ålder har du cirka 50 år till pension och ingen kan veta hur utvecklingen kommer att gå under så lång tid framöver. "Ekonomi" översätts till svenska ungefär så här "att hushålla med begränsade resurser". Och resurser kommer troligtvis aldrig bli obegränsade, oavsett vilka resurser man pratar om. Så, ekonomi i en eller annan form kommer bli aktuellt att jobba inom på obegränsad tid framöver, det är i alla fall var jag tror.
    Det finns många olika yrken och "underbranscher" inom ekonomi. Du får gärna kasta ett öga på många yrken som mer eller mindre har med ekonomi att göra:

    Account manager

    Affärsanalytiker

    Affärsrådgivare

    Affärsutvecklare

    Aktiemäklare

    Banktjänsteman

    Businesskonsult/investerare

    CFO

    Controller

    Diplomerad Gymnasieekonom

    Ekonom

    Ekonomiansvarig

    Ekonomichef

    Ekonomihandläggare

    Ekonomikommentator

    Ekonomikonsult

    Entreprenör / Egenföretagare

    Expert på cirkulär ekonomi

    Fondförvaltare

    Företagsekonom

    Företagssäljare

    Hälsoekonom

    Inkassohandläggare

    Inköpare / Inköpschef

    Inköpsassistent

    Kapitalförvaltare

    Kassabiträde, kassapersonal

    Konkursförvaltare

    Kryptokonsult

    Lantbruksekonom

    Löneadministratör

    Löneexpert

    Lönekonsult

    Lönespecialist

    Managementkonsult

    Marknadsanalytiker

    Marknadsassistent

    Marknadschef

    Miljöekonom

    Nationalekonom

    Näringslivsutvecklare

    Pensionsrådgivare

    Privatekonom

    Redovisningsassistent

    Redovisningsekonom

    Redovisningskonsult

    Revisor

    Revisorsassistent

    Skattekonsult

    Skatterevisor

    Skolintendent

    Textilekonom

    Utredare på Skatteverket