Läser just nu juridisk översiktskurs på universitet, har ingen annan utbildning förutom grundläggande gymnasiebehörigheter. Finns det nån särskild väg man kan ta när det gäller jobb? Eller är det bara att fortsätta plugga? Har ingen särskild mål när det gäller jobb, vill mest plugga vidare inom juridik men jobb o erfarenhet behöver jag. Dock undviker jag gärna servicejobb såsom kassa, butik, äldreboende och sånt. Har jobbat inom det förr och är helt less.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du får gärna ställa din fråga till studievägledare på den institutionen där du läser den juridiska kursen. Jag tror du får där svar om att enbart den kursen ger inte ngt tydligt bild om var du skulle kunna få jobb. Inom juridik - för att få ett specifikt jobb - krävs det i Sverige att man har genomfört och med godkända resultat avslutat någon "hel utbildning" t.ex inför yrket Paralegal och IP-paralegal rekommenderas det ett Yrkeshögskoleprogram.
    Du får gärna kika på många yrken, t.ex kan du börja med:
    framtid.se/yrke/ip-paralegal
    framtid.se/yrke/paralegal och kika vidare även på andra yrken inom Juridik, men även kanske också på många andra yrken inom andra områden.
    Jag kan dock tänka mig en situation när du t.ex söker jobb som receptionist på en juridisk byrå och de andra som söker det jobbet ej läst någon som helst juridik så kan jag tänka mig att du får "plus i kanten" på grund av ditt godkända betyg i den juridiska kursen. Annars, så ser alla högskolepoäng "bra ut" i CV.

    Studie- och yrkesvägledare