Max
    Hej

    Jag är väldigt dator/nätverks intresserad. Jag skulle vilja gå på en teknik med inriktning Information och medieteknik men jag är extremt skol trött och jag vet inte om jag kommer orka vidare utbilda mig sen efter gymnasiet. Om jag ska gå teknik så kommer jag även få pendla runt 30-40 minuter varje morgon för att komma in till Malmö eller Svedala för att det finns inte Information och medieteknik i Trelleborg.

    Samtidigt så kollar jag på El och Energi med inriktning på Dator och kommunikationsteknik för jag är även intresserad av detta men då måste jag också pendla så om jag ska få slippa pendla så måste jag gå el linjen där man blir elektriker som jag också har lite intresse för men inte lika mycket som att jobba med datorer.

    Men som det ser ut så vill jag helst gå teknik men som sagt så vill jag helst sluta skolan så fort som möjligt så därför lockar el ganska mycket men jag vet inte riktigt vad det blir, det handlar mycket om jag ens får betyg att komma in på teknik. Min dyslexi hjälper inte heller med programmering som kommer att vara i tekniken. Ska välja efter jul så det är lite dax att välja vad jag ska gå nu.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Max,
    jag förstår att du inte vill pendla och det är synd att inte alla utbildningar finns nära där du bor.

    Det finns bara en gymnasieskola i Trelleborg, den här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/soderslattsgymnasiet, eller hur?
    På den skolan erbjuds det Teknik med bara en inriktning, men om du tittar lite närmare på Programplanen på Teknikprogrammet, så ser du att självaste INRIKTNINGEN är kurser á 300 poäng av de totala 2500 poäng som varje gymnasieprogram består av, dvs det är ca 12 % av utbildningen som är inriktning, resten är det exakt samma kurser.
    På Teknikprogrammet får du inte lära dig ngt. yrke direkt, utan får behörighet att söka till olika eftergymnasiala utbildningar.
    I fall du är intresserad av datorer och vill börja jobba snarast möjligt, råder jag dig titta lite närmare på den här utbildningen - Industritekniska programmet: Produkt- och maskinteknik, CNC-teknik
    Inom CNC- teknik får du lära dig att hantera moderna DATORSTYRDA verktygsmaskiner. Mycket av arbetet sker i DATORSALEN där du har tillgång till de senaste programvarorna inom området. Du har även möjlighet att mot slutet av utbildningen testas och avlägga prov för grönt kort som är en yrkescertifiering för CNC- tekniker.
    Arbetsförmedlingens prognos säger att Industritekniska programmet ger väldigt goda chanser att få jobb direkt efter gymnasiet. Du slipper pendla, slipper oroa dig om att du kanske inte blir behörig till Teknikprogrammet /till IN är det svenska, engelska, matte + fem valfria grundskoleämnen som krävs godkända betyg i från grundskolan/; du kommer att få väldigt goda chanser att få jobb redan under sista år på gymnasiet. Lärare på IN berättar att deras elever i å k 3 får erbjudande om att hoppa av gymnasiet för att jobba, arbetsgivarna vill inte vänta tills de är klara med gymnasiet ens. Lärare avråder givetvis från att hoppa av gymnasiet för att jobba. Lösningen blir oftast sådan att eleven jobbar deltid samtidigt som har avslutar sin gymnasieutbildning och börjar jobba heltid dagen efter studenten.

    Jag råder dig boka "skugga en elev" på Industritekniska programmet och är nyfiken på vad du kommer att tycka om mitt förslag efter att du har testat gå en dag på gymnasiet. Återkom gärna & berätta! *L* :-)
    Julia SYV